انحصار معاملات کلینکر توسط شرکت‌های سیمان در خوزستان برداشته شد


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: انحصار در انجام معامله کلینکر صادراتی توسط شرکت‌های سیمان در خوزستان برداشته شد.

به گزارش روابط عمومی  اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری  با اشاره به دستاوردهای فصل زمستان دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: در جریان اعتراض فعالان بخش خصوصی نسبت به انحصار شرکت‌های سیمان در انجام معاملات کلینکر صادراتی، بررسی‌ کارشناسی لازم در این دبیرخانه انجام شد.

وی ادامه‌ داد: به واسطه ابلاغ مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، فرآیند اختصاص انحصاری کالا برای تخلیه و بارگیری محصولات سیمانی در شرکت توسعه صادرات (مستقر در پایانه مرزی شلمچه)، برابر با قوانین حاکم بر شورای رقابت اصلاح شد.

وی افزود: به‌همین منظور، طبق برنامه‌ریزی‌ انجام شده، فروش محصولات صادراتی شرکت‌های سیمان در خوزستان از طریق برگزاری مزایده انجام خواهد شد.

وی گفت:سه پایانه لجستیکی "اندیشه خلاق بندر"، "محور طلایی" و " لجستیک حمادی" در مرز شلمچه فعالیت دارند که با پیگیری انجام شده امکان تخلیه و بارگیری کلینکر صادراتی در انبارهای این شرکت‌ها فراهم شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: پیش از این کارخانجات سیمان در خوزستان به صورت انحصاری "پایانه توسعه صادرات سیمان اروند" را به عنوان محل تخلیه و بارگیری کلینکر صادراتی تعیین کرده بودند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز بیان‌ کرد: انتظار می‌رود که از این پس در عرضه محصولات شرکت‌های سیمانی، هیچگونه محدودیتی در مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای ارایه کلینکر شاهد نباشیم.

عموری همچنین به فرآیند آغاز عرضه سیمان در بورس کالا از دی امسال اشاره‌ کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود رویه اعمال شده در عرضه این کالا به بهبود شرایط تجاری در حوزه صادرات کلینکر کمک کند.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۹۳ تاکنون به واسطه این سرمایه‌گذاری‌ها، حجم زیادی از محصولات صادراتی کارخانجات سیمان موجود خوزستان و دیگر استان‌های کشور پس توافق با بازرگانان عراقی در پایانه‌های ایجاد شده برای صادرات به کشور عراق تخلیه و بارگیری می‌شد.

پیشتر به دلیل انجام معاملات انحصاری کلینکر، انجام تعهدات پایانه‌های پشتیبانی بخش خصوصی مرز شلمچه به تجار عراقی با چالش هایی روبه‌رو شده بود.

کلینکر از مخلوط کردن خاک رس با سنگ آهک و در یک فرآیند خاص تولید می‌شود. کلینکرها را می‌توان به صورت خشک برای مدت‌ طولانی نگهداری کرد.

دستاورد 14:52:44 _ 00/12/23 22:30