بررسی مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل ونقل در کارگروه شورای گفت وگوی خوزستان


 موضوع مالیات بر ارزش افزوده ویژه شرکت‌های حمل و نقل و مشکلاتی که در این خصوص ایجاد شده در نشست کارگروه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز ، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز  در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: صنعت حمل و نقل به دلیل نقش‌های زیربنایی که دارد یکی از اجزای مهم در اقتصاد ملی محسوب می‌شود؛ ولی طی سالهای اخیر عوامل مختلفی باعث شده هزینه‌هایی به این صنعت تحمیل شود که به نوعی با توسعه آن در تضاد بوده و دافع سرمایه‌گذاری در این صنعت بوده است.
شهلا عموری عنوان کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در صنعت حمل و نقل پرداخت می‌شود باعث شده گلایه‌مندی‌ها و شکایاتی به مراجع مختلف ارایه شود.
بر اساس این گزارش، شهرداری باید در ازای برداشت پنج درصد از کرایه‌ای که بابت حمل و نقل از شهروندان اخذ می‌شود؛ به بخش خصوصی خدمات ارائه کند ولی طبق اعلام شرکت‌های حمل و نقل این خدمات از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده است.
نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه درصد زیادی از مصوبات قبلی نشست‌های گذشته اجرایی نشده اظهارکرد: طبق اظهارات بخش خصوصی، مدیریت پایانه‌های مسافربری بر عهده سازمان پایانه‌های شهرداری است که ملزم است مصوبات مربوط به برقراری نظم و امنیت، روشنایی تابلو، اجاره بها، استراحتگاه رانندگان، سیستم سرمایشی و گرمایشی، کارواش اتوبوس، حراست را اجرا کند ولی در عمل مصوبات اجرا نشده است.
عموری بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانین حمایتی برای صنعت حمل و نقل است که طبق آن، این مالیات بر ارزش افزوده برای حمل و نقل معاف است ولی سازمان مالیاتی طلب مالیات کرده و منجر به بازشدن پرونده‌هایی در ارگان‌های مربوطه شده است.
وی با تاکید بر اینکه طبق قانون، حوزه حمل و نقل هوایی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است گفت: اگر قرار بود حمل و نقل زمینی نیز در این قانون گنجانده شود باید در قانون ذکر می‌شد.
نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: برای حل این مشکل، مکاتباتی از طریق دبیرخانه شورای گفت وگو انجام شده ولی نتیجه‌ای در بر نداشته است.

کارگروههای تخصصی 10:30:08 _ 03/02/19 22:30