ستاد مدیریت بحران برای مقابله با آفت چوب خوار وارد عمل شود


رئیس کمیته خرمای اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر ضرورت ورود ستاد مدیریت بحران خوزستان برای مقابله با چوب‌خوارها گفت: این آفت معمولا میوه خرما، دانه گرده و میوه در انبار را مورد حمله قرار می‌دهد اما خطرناک‌ترین نوع آنها، چوب خواری است که تنه درخت را تضعیف کرده و باعث از بین رفتن نخل می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز موسی موسوی در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه پیش از این نسبت به بروز این آفت در خوزستان هشدار داده شده بود ادامه‌داد: گونه‌های درخت خرما در خوزستان به ۲ نوع فونیکس و واشنگتن تقسیم می‌شوند که برآوردها حاکی از ابتلای هر ۲ نوع این درختان به چوب خوارها است. وی افزود: در راستای پیشگیری از گسترش این آفت از واحد گیاه پزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز خواسته شده تا ابعاد مختلف خسارات‌بار چوب خوارها را مورد بررسی قرار دهد؛ این درحالی است که بخش‌هایی از نخیلات موجود در این دانشگاه که همواره از آنها مراقبت‌ دقیقی صورت می‌گیرد نیز به این آفت مبتلا شده‌اند.
این محقق حوزه خرما با بیان اینکه مقابله با چوب خوارها درخوزستان نیازمند بسیج عمومی در بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط است گفت: از مدیریت ارشد خوزستان خواسته می‌شود تا زمینه ورود ستاد مدیریت بحران استان برای مبارزه با آفت چوب خوار را فراهم کند. موسوی پایش میزان آلودگی و حمله این آفت به‌منظور مشخص شدن میزان خسارات را ضروری دانست و اضافه‌کرد: مبارزه با چوب خوارها نیازمند یک برنامه جامع برای پیشگیری از ابتلای دیگر نخیلات است و در این زمینه ارایه آموزش‌های لازم به نخلداران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی با بیان اینکه مدیریت باغات، رعایت بهداشت نخلستان‌ها وهمچنین تقویت تغذیه درختان موضوعاتی هستند که باید مورد توجه نخلداران و متولیان حوزه کشاورزی خوزستان قرار گیرند ادامه‌داد: در این راستا هرس درختان نخل و حذف دم برگ‌های خشک می‌تواند موثر باشد.
موسوی خاطرنشان‌کرد: بقایای دم برگ‌ها و لیف‌های خشک شده درخت نخل باعث تجمع آفت چوب خوار خواهد شد که در نهایت منجر به نفوذ آنها به تنه درخت نخل می‌شود؛ این درحالی است که از زمان بروز این آفت در نخلستان‌های خوزستان، پدیده خشکیدگی برگ نخیلات خوزستان شتاب بیشتری پیدا کرده است. رییس کمیته خرمای اتاق بازرگانی اهواز حمایت دولت از کشاورزان و اختصاص تسهیلات بدون عوض و یا کم بهره برای مقابله با این آفت را ضروری خواند و بر استفاده از تجربیات ستاد مدیریت بحران استان بوشهر در این رابطه  تاکید کرد.
 

کارگروههای تخصصی 12:27:04 _ 99/11/26 22:30