بهبود اجرای قانون جدید چک نیازمند تکمیل زیرساخت های الکترونیکی بانک ها است


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تاکید بر اینکه اجرای قانون جدید چک فاقد زیرساخت های کافی است گفت: تکمیل زیرساخت های الکترونیکی بانک ها و طراحی سامانه ای واحد در ثبت چک های صادره به بهبود اجرای این قانون منجر می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری  در شصت و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اهمیت اجرای دولت الکترونیک در کشور اظهارداشت: تحقق این چشم انداز، در حوزه بانکی و فعالیت های اقتصادی، مستلزم وجود برخورداری بانک ها از زیرساخت های لازم است.

وی با اشاره به اینکه از فروردین ماه امسال بانک ها نسبت به ارائه چک صیادی به دارندگان حساب های جاری اقدام کرده اند گفت: یکی از مهمترین الزامات انجام معاملات به وسیله چک های صیادی، ثبت الکترونیکی اطلاعات چک در سامانه های بانکی تحت عنوان سامانه صیاد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: به واسطه اجرایی شدن قانون جدید چک در کشور، اصناف دچار بیشترین چالش در این رابطه شده اند.

وی با بیان اینکه روزانه حجم قابل توجهی از چک های صیادی در کسب و کارهای خرد بخصوص توزیع کنندگان عمده مواد غذایی در حال صدور است گفت: پاس شدن این چک ها نیازمند ثبت آنها در سامانه های بانکی است که برخورداری از تلفن های هوشمند و اینترنت لازمه این امر (ثبت و تایید چک در سامانه) محسوب می شود.

عموری مدم وحدت رویه در نحوه انجام فرآیند ثبت صدور، انتقال و دریافت چک برای اشخاص حقوقی توسط بانک ها را به عنوان یکی از اصلی ترین ایرادات و مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بر اساس رویه های موجود، نحوه انجام فرآیند ثبت صدور، دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد که از سوی بانک ها برای اشخاص حقوقی درنظر گرفته شده است، یکسان نیست.

به گفته وی همچنین سهولت انجام این فرآیند (ثبت صدور، دریافت و انتقال چک) ویژه کاربران، پیش بینی نشده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از جمله نمونه های آماده نبودن زیرساخت های بانکی برای اجرای قانون جدید چک را عدم پذیرش چک های بنفش (صیادی) از سوی اداره کل امور مالیاتی خوزستان دانست و گفت: فعالان اقتصادی در راستای انجام تعهدات دولتی مانند پرداخت مالیات بصورت اقساط باید در وجه این اداره کل، چک های متعددی صادر کنند.

عموری یادآورشد: امور مالیاتی، به دلیل برخوردار نبودن از زیرساخت ها و دستورالعمل های اجرایی به منظور انجام عملیات بانکی در قبال چک های جدید، از فعالان اقتصادی فقط چک های قدیمی را دریافت می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در راستای تسهیل اجرای قانون جدید چک، شبکه بانکی با محوریت بانک مرکزی باید به ارائه آموزش های کاربردی ویژه جامعه هدف این قانون با جدیت بیشتری اقدام کند.

 

صحن شورا 14:38:40 _ 00/08/04 22:30