ایجاد نیروگاه‌های جدید برق در خوزستان باعث پایداری تولید صنایع می‌شود


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه ایجاد نیروگاه‌های گازی و تجدیدپذیر باعث پایداری تولید در صنایع استان می‌شود گفت: واحدهای تولیدی خوزستان در ایام سرد سال دچار محدودیت مصرف گاز، و در تابستان با مشکل قطع برق روبه‌رو هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  شهلا عموری روز یکشنبه در شصت و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در محل استانداری بیان کرد: انرژی در زنجیره عرضه به عنوان کالای نهایی و در فرآیند تولید بسیاری از کالاها و خدمات نقش تاثیرگذاری دارد.  

وی ادامه‌داد: به منظور پایش و بررسی نحوه توزیع سهمیه برق تخصیص یافته در ایام پیک ویژه خوزستان، رعایت عدالت، نحوه قطع، و چگونگی اطلاع رسانی‌ ضرورت دارد و در این زمینه باید کمیته‌ای با عضویت دستگاه‌های متولی و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل شود.

 

رییس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه تشویق واحدهای صنعتی برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس در مجاورت کارخانجات می‌تواند به تامین بخشی از برق مورد نیاز صنایع در زمان پیک کمک کند گفت: علاوه بر این پیشنهاد می‌شود که  در شهرک‌های صنعتی خوزستان سیاست‌های تشویقی جذب سرمایه‌گذار برای احداث نیروگاه‌های گازی یا تجدیدپذیر به کار گرفته شود.

 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: لازم است برنامه‌ زمانی عملیات بازسازی و تعمیر در شرکت‌های فولادی به زمان پیک مصرف برق (تابستان) انتقال یابد.

 

وی ادامه‌داد: صنایع خوزستان در فصول مختلف با چالش تامین انرژی روبه‌رو بوده‌اند که نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار ایجاد کرده است.

 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به تامین نشدن انرژی (برق و گاز) مورد نیاز و یا قطع آن توسط دستگاه‌های خدمات رسان در مقطع زمانی خاص گفت: این شرایط باعث بروز خسارت‌های ناشی از تحقق نیافتن تولید و یا اشکالات فنی در تاسیسات صنایع شده است.

عموری افزود: با توجه به پیوسته بودن فرآیند تولید در کارخانجات صنعتی، هر مرحله قطعی انرژی موجب از بین رفتن مواد اولیه تولید و وارد آمدن آسیب شدید به دستگاه‌های خطوط تولید و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه محصولات تولیدی شده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها " بیان کرد: قطعی انرژی ( برق و گاز) علاوه بر تحمیل خسارت قابل توجه به واحدهای تولیدی، زمینه تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی برخی واحدهای تولیدی را نیز موجب شده است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز افزود: بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که نحوه قطع و محدود کردن انرژی نیز دارای ایراداتی در فرآیند و نحوه اجرا است که باعث رعایت نشدن حقوق قانونی واحدهای تولیدی شده است.

 

عموری با بیان اینکه برای به حداقل رساندن قطعی انرژی در مناطق و نواحی صنعتی باید تمهیدات و راهکارهای کاربردی جدی را در پیش گرفت گفت: اعلام دقیق ساعت قطعی و تعهد انجام برنامه ارایه شده در زمان تعیین شده به‌منظور کاهش آسیب به تجهیزات، حفظ واحدهای فعال و اشتغال نیروی انسانی از جمله این راهکارها است.

وی افزود: در این بین لازم است که دولت به اجرای مفاد قوانین و مقررات پرداخت خسارت ناشی از قطع برق مطابق با مفاد قراردادها و ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار  وآیین نامه اجرایی آن توجه داشته باشد.

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: در بازه زمانی که واحدهای تولیدی، به دلیل قطعی و یا نوسان برق دچار مشکل در تولید شده‌اند، باید به عنوان روز تعطیل محاسبه و مشمول محاسبه مالیات نگردند.

بر اساس این گزارش، صنایع حوزه پتروشیمی، فولاد و نوردی، صنایع غذایی، کانی های غیرفلزی و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی به ترتیب بیشترین سهم در مصرف برق استان خوزستان را به خود اختصاص داده‌اند.

صحن شورا 14:25:53 _ 00/09/15 22:30