دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان: صدور پروانه بهره برداری از معادن خوزستان تسریع شد


 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: به‌منظور تسهیل فعالیت اقتصادی استان، استعلام‌های مربوط به متقاضیان بهره‌برداری از معادن استان از سوی کمیته معدنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان باید در مهلت یک ماه پاسخ داده شوند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری با اشاره به دستاوردهای فصل پاییز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اظهارداشت: باتوجه به اینکه طولانی بودن صدور پروانه های بهره برداری از معادن استان به عنوان یکی از موانع تسهیل فعالیت‌های اقتصادی خوزستان شناخته شد، پیگیری و رفع این مشکل در دستور کار دبیرخانه این شورا قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: صدور اینگونه پروانه‌ها مستلزم پاسخ کمیته امور معدنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان است که روند بسیار طولانی پاسخ به این آنها باعث بروز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران و متقاضیان بهره‌برداری از معادن استان محسوب می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز به برگزاری نشست‌های کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با هدف بررسی روند پاسخ به استعلام‌ها از سوی کمیته امور معدنی اشاره‌کرد و ادامه‌داد: به‌منظور تسریع در صدور پروانه‌های بهره‌برداری متقاضیان، مشکل مذکور در شورای معادن طرح شد و مقرر گردید که کمیته امور معدنی اداره کل منابع طبیعی استان طی مهلت یک ماه نسبت به پاسخ استعلام سرمایه‌گذاران بخش معدنی استان اقدام کند.

عموری با اشاره به اینکه برداشت از معادن از محدودیت زمانی برخوردار است گفت: بنابراین تسریع در صدور پروانه متقاضیان به توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن منجر خواهد شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اضافه‌کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در صورتی که طی مهلت یک ماه نسبت به پاسخ استعلام متقاضیان اقدام نکند، سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان مجاز است تا فرآیندهای لازم به منظور صدور مجوز برداشت از معادن (بدون پاسخ به استعلام منابع طبیعی) ویژه متقاضیان را در دستور کار قرار دهد.

خوزستان فاقد طرح‌های کلان سرمایه‌گذاری در بخش معدن

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در بخش دیگری از این گفت‌وگو محوریت فعالیت‌های معدنی در استان خوزستان را محدود به بهره برداری از معادن شن، ماسه و سنگ کوهی عنوان کرد و گفت: این درحالی است که خوزستان از ظرفیت‌های لازم برای انجام  سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری معدن و صنایع معدنی برخوردار است.

عموری با تاکید بر ضرورت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش معدن خوزستان گفت: مطابق با ماده 16 قانون معادن تهیه و تدوین مطالعات امکان سنجی به منظور تشویق سرمایه‌گذاران برای تولید مواد معدنی و فرآوری شده، بر عهده دولت است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اظهارداشت: از جمله ظرفیت‌های شناسایی شده توسط اتاق بازرگانی اهواز و سازمان نظام مهندسی معدن برای معرفی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، امکان سنجی استحصال مواد معدنی از منابع ثانویه در استان، (انواع باطری‌های مستعمل، لوازم الکترونیکی، گوشی های موبایل و ...) است که تحت عنوان معادن شهری از آنها یاد می‌شود.

وی ادامه‌داد: علاوه بر این انجام مطالعات امکان سنجی فرآوری معادن "سلستین" رامهرمز، استحصال مواد معدنی از آب دریا ( محدوده دریای خلیج فارس در استان خوزستان) و فرآوری معادن" بیتومین" موجود در شهرهای رامهرمز و بهبهان نیز می‌توانند به‌عنوان دیگر فرصت‌های کلان سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در حوزه معدن محسوب شوند.

بر اساس این گزارش، خوزستان جزء استان‌هایی با تنوع معدنی محدود به معادن شن، ماسه، خاک رس، سنگ لاشه، سنگ گچ و تعداد محدودی معدن نمک است.

در حال حاضر، ۱۴۰ معدن از ۲۶۰ معدن خوزستان فعال هستند و مابقی به دلیل اتمام ذخایر معدنی تعطیل  یا در حال تجهیز کارگاه هستند.

دستاورد 10:02:01 _ 00/09/26 22:30