اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور: ماهی کپور هندی مستعدترین گونه غیربومی برای پرورش در خوزستان است

اتاق اهواز یکشنبه 08/Esfand/1400 08:53

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور گفت: ماهی کپور هندی مستعدترین گونه برای پرورش در مزارع آبزی استان خوزستان محسوب می شود اما سازمان حفاظت محیط زیست هنوز مجوزی در این رابطه صادر نکرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  حسین هوشمند در نشست کارگروه کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع راهکارهای افزایش تنوع گونه ای و استفاده از ارقام پرمحصول در زمینه ماهیان پرورشی در اتاق بازرگانی اهواز بیان‌کرد: مطالعات مربوط به پرورش ماهی غیربومی کپور هندی در سال ۱۳۸۷ انجام شده و تحقیقات پژوهشی با این موضوع در طول ادوار مختلف به روزرسانی شده‌ است.

وی با تاکید بر اینکه  کپور هندی نمی‌تواند در طبیعت تخمگذاری کند و حتما باید به روش پرورشی تولید شود بیان داشت: این ماهی اگر وارد آب‌های آزاد شود، نمی‌تواند تخمگذاری و تکثیر پیدا کند؛ بنابراین اثرات منفی در محیط زیست نخواهد داشت.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور با اشاره به اینکه پرورش دهندگان ماهی در خوزستان راغب هستند تا این گونه از ماهی را به شکل قانونی تولید کنند گفت: پیشنهاد می‌شود سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص صدور مجوزهای لازم برای پرورش این ماهی اقدام کند.

هوشمند همچنین به انجام بررسی‌های پژوهشی در خصوص پراکنش ماهی تیلاپیا در استان خوزستان اشاره‌کرد و گفت: این گونه از جنوب خوزستان وارد آبهای استان شده و تقریبا بخش زیادی از مزارع پرورش ماهی و منابع آبی، درگیر تیلاپیا شده‌اند.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور تصریح‌کرد: اکثر پرورش دهندگان ماهی در کشور متقاضی تولید این ماهی هستند اما این درحالی است که دید مثبتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به این گونه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این ماهی از طریق آبهای سرزمینی کشورهای همسایه وارد منابع آبی استان خوزستان شده است گفت: این ماهی تحمل شرایط محیطی بد (آب شور و دمای بالا) را دارد.

هوشمند ادامه‌ داد: برابر با اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، تولید ماهی تیلا پیا از ۸۰۰ هزار تن به ۶ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه با هدف آبزی‌پروی تولید این گونه به ۵۰ کشور دنیا معرفی شده است گفت: از جمله این کشورها، عراق، قطر، هند، پاکستان، عربستان، روسیه، ترکیه، سوریه و چین هستند.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور بیان‌داشت: مهمترین دلیل نفوذ این ماهی از مزارع پرورش ماهی به منابع آبی، نبود نظارت های زیست محیطی لازم از سوی کشورهای همسایه بررسی شده است.

هوشمند بیان‌داشت: در صورت اعمال پروتکل‌های نظارتی لازم امکان جلوگیری از نفوذ هرچه بیشتر این ماهی به منابع آبی وجود دارد و این درحالی است که حذف فیزیکی تیلاپیا از رودخانه‌های استان خوزستان به دلیل حضور گسترده در منابع آبی، تقریبا بعید است.

پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور از آزمایشگاه‌های تخصصی مجهز در زمینه‌های آبزی‌پروری، مدیریت ذخایر آبزیان، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، ژنتیک، لیمنولوژی، اقیانوس‌شناسی و سایر جنبه‌های مختلف صید و آبزی‌پروری در اکوسیستم‌های آب‌های داخلی و دریایی برخوردار است که به ارائه خدمات پژوهشی، مطالعاتی و یا مشاوره های تخصصی می پردازد.