اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان: صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است

اتاق اهواز یکشنبه 08/Esfand/1400 09:56

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان گفت:سازمان حفاظت محیط زیست کشور متولی صدور مجوز ورود گونه‌های غیربومی از جمله ماهی تیلاپیا به عرصه‌های پرورشی و منابع آبی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز علیرضا ری‌شهری  در کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع بررسی راهکارهای افزایش تنوع گونه‌ای و استفاده از ارقام پرمحصول در ماهیان پرورشی خوزستان که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد اظهارداشت: با توجه به شرایط حساس استان و اهمیت منابع زیستی خوزستان بخصوص تالاب‌ها، بعید است که این سازمان با صدور مجوز پرورش تیلاپیا موافقت کند.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر ماهی تیلاپیا به صورت غیرقانونی در مزارع استان خوزستان پرورش می یابد اما تاکنون اداره کل شیلات برای برخورد با متخلفان اقدامی نکرده است.

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان شرایط زیست محیطی خوزستان را در وضعیتی حساس دانست و گفت: نمی‌توان به بهانه معیشت و ایجاد فرصت‌های شغلی، نسبت به شرایط فعلی چشم پوشی کرد و اجازه داد که گونه مهاجمی مانند تیلاپیا وارد منابع آبی این استان شود.

این مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در صورت صدور مجوز احتمالی برای پرورش تیلاپیا ، نفوذ هرچه بیشتر این ماهی از مزارع به منابع آبی و رودخانه ها، مهمترین نگرانی سازمان حفاظت محیط زیست است.

ری شهری تصریح‌کرد: طی سال‌های گذشته به منظور انجام مطالعات با ورود گونه تیلاپیا به استان خوزستان موافقت شد اما در حال حاضر شاهد هستیم که این ماهی در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی حضور گسترده ای پیدا کرده است.

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان همچنین نحوه پرورش ماهی در استان خوزستان را سنتی عنوان‌کرد و ادامه‌ داد: پیشنهاد می‌شود به جای اختصاص مزارع به گونه‌های جدید، پرورش دهندگان نسبت به بهره‌وری در تولید محصولات اقدام کنند تا از این طریق  بازار فروش ماهی‌های پرورشی بهبود یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به واسطه شرایط اقلیمی استان خوزستان از جمله کاهش حقابه و همچنین شوری بسیار بالای آب تلفات در مزارع پرورش ماهی روبه افزایش است گفت: برابر با ماده ۱۷ قانون حفظ منابع آبزی، سازمان شیلات باید به این سوال پاسخ دهند و سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص مسئولیتی برعهده ندارد.

ری شهری با تاکید بر اینکه همواره حذف فیزیکی تیلاپیا از منابع آبی استان به عنوان یک اولویت دنبال می‌شود گفت: در این راستا، صیادان بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند این گونه را از رودخانه ها صید کنند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان همچنین خاطر نشان‌کرد: در صورتی که اداره کل شیلات استان خوزستان درخواست خود برای ورود گونه کپور هندی به مزارع پرورش ماهی را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارائه دهد، این پیشنهاد به کمیته های تخصصی سازمان (حفاظت محیط زیست) ارجاع می‌شود تا بررسی‌ لازم در این رابطه انجام شود.