اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

شناسایی بیشتر ظرفیت‌های تولیدی و تجاری ایران و عمان در راستای توسعه تجارت ضروری است

اتاق اهواز شنبه 31/Ordibehesht/1401 08:55

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری این ۲ کشور طی سال‌های اخیر گفت: امکان افزایش حجم مبادلات ایران و عمان وجود دارد و این امر در گرو ایجاد زمینه شناسایی بیشتر ظرفیت‌های تولیدی و تجاری ایران و عمان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری با اشاره به بازدید هیات ایرانی اعزامی به عمان در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان از شرکت شهرک‌های صنعتی عمان و برخی مناطق آزاد تجاری این کشور اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان از یک رشد قابل توجهی برخوردار شده که در طول روابط ایران و عمان بی‌سابقه است.

وی ادامه‌داد: در سال گذشته باتوجه به زیرساخت‌های ایجاد شده و به پشتوانه حمایت جدی دولت و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی با همکاری اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، حجم مبالات تجاری این ۲ کشور از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح‌کرد: صادرات ایران به عمان از ۱۴۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۷۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و حجم واردات ایران از عمان از ۷۵ میلیون لار در سال ۲۰۱۳ به ۶۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

عموری رشد مبالادت تجاری ایران و عمان را ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ عنوان‌کرد و افزود: این حجم از مبادلات تجاری تاکنون بی سابقه بوده است.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اضافه‌کرد: حجم صادرات ایران به عمان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶۳ درصدی همراه بوده است و واردات ایران از عمان و یا از طریق این کشور نیز ۴۳ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.

عموری تصریح کرد: در سال ۲۰۲۱ سهم ایران از بازار عمان ۳.۹ درصد بوده و این درحالی است که در سال ۲۰۲۰ این میزان ۱.۸ درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهوازبا تاکید بر اینکه افزایش هرچه بیشتر این مبادلات نیازمند ایجاد زمینه‌های لازم برای شناسایی بیشتر ظرفیت‌های تولیدی و تجاری ایران و عمان است افزود: از جمله راهکارهای تحقق این چشم انداز، تبادل هیات‌های تجاری بیشتر و حضور در نمایشگاه‌های تخصصی این کشورها است.

 با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده و به پشتوانه حمایت جدی دولت و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی با همکاری اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، حجم مبالات تجاری این ۲ کشور از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

همچنین در آستانه سفر رییس جمهور ایران به عمان، "هیثم بن طارق" سلطان عمان با صدور فرمان سلطنتی، موافقتنامه همکاری حمل و نقل دریایی بین عمان و جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.