اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

زیرساخت‌های ترانزیت و صدور کالا به سوریه از خوزستان در حال آماده‌سازی است

اتاق اهواز سه شنبه 10/Khordad/1401 08:00

 رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه صادرات و همچنین ترانزیت کالا به کشور سوریه با طریق مرزهای خوزستان در حال آماده سازی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری  بیان کرد: ایجاد این زیرساخت‌ها در همکاری مشترکی بین اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه و همچنین کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه در حال پیگیری است‌.

وی افزود: توسعه روابط تجاری با سوریه به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به جمهوری اسلامی می‌تواند، رشد اقتصادی مطلوبی را برای هر ۲ کشور رقم بزند.

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: هم اکنون حمل و نقل، یکی از چالش‌های مهم در توسعه این روابط است که باید با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد هرچه سریعتر به شرایط مطلوبی برسد.

عموری، یکی از تاثیرگذارترین مرزهای کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و سوریه را از گذرگاه‌های مرزی خوزستان بیان کرد و ادامه داد: کشور عراق نیز در تحقق چشم‌اندازهای تجاری بین ایران و سوریه نقش اثرگذاری دارد.

وی افزود: هم اکنون برخی مرزهای کشورمان از جمله شلمچه، کد ترانزیت کالا دارند که امکان صادرات و ترانزیت محصولات مختلف به کشور سوریه از طریق کشور عراق را فراهم کرده است. 

رییس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه تکمیل راه آهن شلمچه - بصره و توسعه آن به سمت مرزهای سوریه روند مطلوبی را برای حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به سوریه ایجاد می‌کند گفت: در این زمینه  باید پیشرفت در احداث این پروژه مهم حمل و نقلی تسریع یابد.

وی، با بیان اینکه سوریه در مرحله بازسازی پس از جنگ داخلی قرار دارد ادامه داد: حضور فعالان اقتصادی ایران در بازسازی این کشور اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه بخش خصوصی کشورمان قرار گیرد.

عموری اضافه کرد: به منظور تقویت جایگاه ایران در بازار این کشور، همایش توسعه روابط تجاری ایران و سوریه برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی فعالان اقتصادی ۲ کشور همراه شد.

بر اساس این‌گزارش، کاهش تعرفه‌های ترجیحی میان ۲ کشور یک شتاب‌دهنده واقعی برای افزایش تجارت ۲ کشور است؛ ایران و سوریه علاقه‌مند هستند تا ویژگی خاص و استثنایی برای تعرفه‌های خود قایل شوند که می‌تواند فعالیت اقتصادی را تسهیل کند. 

پیش بینی می‌شود حجم مبادلات ایران و سوریه در آینده نزدیک، به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.