اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

افزایش سهم ایران در بازار عراق با معرفی صحیح صنایع داخلی محقق می‌شود

اتاق اهواز چهارشنبه 15/Tir/1401 10:16

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه پذیرش هیات‌های تجاری عراق در قالب شناسایی نیازمندی‌های منطقه‌ای کشور ضروری است گفت: معرفی صحیح توانمندی‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی استانهای مختلف ایران به تجار و بازرگانان عراقی به افزایش سهم ایران در بازار عراق منجر می‌شود

شهلا عموری در جمع خبرنگاران به نشست هم‌اندیشی با رئیس اتاق بازرگانی نجف به منظور توسعه تجارت خارجی ایران و افزایش میزان صادرات به عراق اشاره‌کرد و اظهارداشت : خوزستان بیشترین طول مرزی با کشور عراق را دارد و علاوه بر این از ۲ مرز تجاری با این کشور برخوردار است.

 حجم معاملات تجاری با عراق نسبت به گذشته روند کاهشی پیدا کرده به همین دلیل نیاز است که توانمندی‌های بخش‌های مختلف اقتصادی ایران در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ... بیش از پیش به فعالان اقتصادی کشور عراق معرفی شوند.
 اتاق بازرگانی اهواز در تلاش است تا این توانمندی‌ها را بصورت میدانی و کاربردی‌تر به جامعه بخش خصوصی کشور عراق معرفی کند.
 
 یکی از کاربردی ترین روش‌های ممکن در این زمینه را می‌توان پذیرش هیات‌های تجاری دانست.

 در این زمینه ابتدا با روسای اتاق‌های بازرگانی استانهای عراق نشست‌های کارشناسی برای شناسایی نیازها انجام می‌شود و سپس با همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران، برابر با درخواست‌های ارائه شده به پذیرش هیات‌های تجاری از کشور عراق اقدام می‌شود.

 کشورهای عربستان سعودی و ترکیه در حال تلاش برای افزایش سهم خود در بازار عراق هستند.
 
به طور قطع تامین کالاهای مورد نیاز عراق از ایران با هزینه کمتری به مصرف کنندگان عرضه می‌شود و علاوه بر این به رونق تولید و رشد اقتصادی کشورمان منجر شود.

با همکاری مشترکی که بین اتاق‌های بازرگانی (ایران و عراق) صورت می‌گیرد، بازرگانان توانمند و دارای اهلیت تجاری به یکدیگر معرفی می‌شوند که این موضوع، کاهش اختلافات تجاری بین ۲ طرف را درپی دارد.

 با توافق‌های صورت گرفته با رئیس اتاق بازرگانی نجف، طی هفته‌های آینده هیات تجاری بلندپایه‌ای از تجار این منطقه عراق وارد کشورمان خواهند شد تا بر اساس ظرفیت‌های اقتصادی مناطق مختلف کشورمان، شاهد انعقاد توافق‌های تجاری خوبی باشیم.

برابر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، زمینه حضور روسای اتاق‌های بازرگانی استانهای کشور عراق همزمان با حضور هیات‌های تجاری در ایران فراهم خواهد شد.
گفتنی است در این نشست رئیس اتاق اهواز با "الحاج عبود الطفيلي" رئیس ادوار اتاق نجف نیز دیدار و گفتگو کرد.