اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

بازار ایران و عراق تا ۱۵ سال دیگر به بزرگ‌ترین محیط فعالیت اقتصادی دوجانبه تبدیل می‌شود

اتاق اهواز شنبه 01/Mordad/1401 09:18

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه چشم‌انداز تجاری دو کشور دست‌یابی به حجم تجارت ۲۰ میلیارد دلار در سال است گفت: تا ۱۵ سال آینده بازار ایران و عراق بزرگ‌ترین محیط فعالیت اقتصادی دوطرف خواهد بود.

نشست هیات تجاری عراق متشکل از فعالان اقتصادی از سه استان دیاله، بابل و العماره با هیات رئیسه و اعضای اتاق مشترک ایران و عراق و جمعی از فعالان اقتصادی مرتبط با این کشور در اتاق ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه شرایط ایران و عراق امروز به گونه‌ای است که دورنمای بسیارخوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور ترسیم می‌کند گفت: عراق در این سال‌ها همواره شریک تجاری دوم یا سوم ایران بوده است. تا ۱۵ سال آینده بازار ایران و عراق بزرگ‌ترین محیط فعالیت اقتصادی برای فعالان دو کشور خواهد بود و در زمینه همه انواع کالا تا پروژه‌های بزرگ اقتصادی امکان فعالیت وجود دارد. بنابراین کسانی که امروز شروع‌کننده و در خط مقدم باشند ۱۵ سال بعد موفق‌ترین خواهند بود.

او با تاکید بر اینکه عزم مسئولین رده بالای هر دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی است بیان کرد: در برخی مقاطع حجم معاملات دو کشور به ۱۳ میلیارد دلار رسیده و قرار بر این است که این میزان را به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. چرا که در استان‌ها و بخش‌های مختلف صنعتی ایران و بازار عراق این ظرفیت وجود دارد.

آل اسحاق با اشاره به اینکه در حال حاضر در تجارت دو کشور توازنی وجود ندارد و کفه صادرات ایران به عراق سنگینی می‌کند گفت: توافق شده تا این توازن برقرار شود. لذا فرصت خوبی برای تجار دو کشور خواهد بود.

علا ولی علی رئیس اتاق بازرگانی العماره با بیان اینکه ایران در تخصیص تعرفه‌های تجاری در عراق سوم است گفت: از این جهت رقابتی بین ایران و چین وجود دارد و ما درخواست می‌کنیم با اختصاص تعرفه‌های تجاری بیشتر از سوی ایران روابط تجاری ایران و عراق توسعه بیشتری پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه تجار عراقی انتظار دارند حجم تجارت با ایران از ۲۴ میلیارد دلار نیز بگذرد گفت: تحقق این امر به اراده و خواست دو طرف و به ویژه بخش خصوصی ایران بستگی دارد. ما معتقدیم بخش خصوصی در ایران بازیگر اصلی توسعه روابط تجاری است.

علا ولی علی به وجود برخی موانع در مسیر پیشبرد روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: هدف ما از این سفر این است که با ارتباط و آشنایی بیشتر با شرکت‌های ایرانی از محصولات آنها مطلع شده و همکاری‌های را افزایش دهیم.

در ادامه سلام قاضی ابراهیم رئیس اتاق صنایع استان دیاله نیز با تاکید بر اینکه کیفیت و قیمت کالاهای صنعتی ایران مناسب است گفت: ما تمایل داریم هرچه بیشتر بتوانیم از نمایشگاه‌های تجاری ایران دیدن کنیم و در مقابل نیز در نمایشگاه‌های تجاری عراق پذیرای شما باشیم.

شهلا عموری نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست به وجود مرزهای مشترک طولانی میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی به این موضوع و عدم استفاده از فرصت‌هایی که این امر برای دو طرف فراهم می‌کند  به دلسردی تجار منجر خواهد شد.

او با بیان اینکه اتاق اهواز به عنوان یکی از اتاق‌های مرز از ابتدای امسال با جلساتی را با اتاق‌های متناظر در استان‌های مرزی عراق داشت ادامه داد: در این نشست‌ها به این نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی در ایران و عراق با برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند روابط خود را پایه‌ریزی و پیش ببرند.

او ابراز امیدواری کرد حضور این هیات عراق در ایران به انعقاد دو یا سه قرارداد تجاری منجر شود.