اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اتاق بازرگانی اهواز از صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه حمایت می‌کند

اتاق اهواز دوشنبه 24/Mordad/1401 11:59

 عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به ضرورت شناخت از بازار کشور سوریه به منظور صادرات محصولات تولیدی کشورمان گفت: اتاق بازرگانی اهواز از صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه حمایت می کند.

شهلا عموری  روز یکشنبه 23 تیرماه در دوره آموزشی راهکارهای توسعه تجارت ایران و سوریه که به‌صورت وبینار با همکاری اتاق بازرگانی اهواز و اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برگزار شد، اظهار کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه از مهمترین نیازهای کشور است که اتاق بازرگانی اهواز از فعالان اقتصادی این حوزه حمایت خواهد کرد.

وی افزود: استان خوزستان از ظرفیت و زیرساخت های لازم برای توسعه روابط اقتصادی با کشور سوریه برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به فعالیت مرکز تجاری ایران در کشور سوریه گفت: در پیشنهادی به اتاق مشترک ایران و سوریه خواسته شد تا ارائه خدمات به فعالان بخش خصوصی به ویژه تجار و بازرگانان خوزستانی با تخفیف های مناسبی همراه باشد.

عموری با بیان اینکه بنادر از جمله راه های ارتباطی ایران با کشور سوریه است، عنوان کرد: همچنین اجرایی شدن خط آهن شلمچه به بصره باعث اتصال راه ریلی خوزستان به سوریه خواهد شد و اجرایی شدن این خط ریلی، کاهش هزینه حمل کالاهای صادراتی ایران را در پی دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در مرز شلمچه و دریافت کد ترانزیت کالا به عراق عنوان کرد: فعال شدن ترانزیت کالا از ایران به عراق که می تواند دربرگیرنده صادرات محصولات مختلف به سوریه نیز باشد با جدیت در دستور کار اتاق بازرگانی اهواز است.

وی بیان کرد: کشور سوریه در مرحله بازسازی پس از جنگ است و به محصولات ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی در حوزه های مربوطه، نیاز زیادی دارد که این موضوع می تواند رونق واحدهای تولیدی استان خوزستان را درپی داشته باشد.

عموری ادامه داد: خوزستان به واسطه فعالیت ۴۰۰ شرکت تولیدی صنعتی که اغلب در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد فعالیت دارند، می تواند در کشور سوریه از بازار خوبی برخوردار شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز به چشم انداز دولت سیزدهم برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید دولت برای توسعه این روابط، نیاز است که بخش خصوصی بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد تا شاهد تحقق چشم اندازهای پیش بینی شده در حوزه تجارت خارجی باشیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای پذیرش یک هیات تجاری از کشور سوریه طی ۴۵ روز تا ۲ ماه آینده افزود: هماهنگی های لازم در این رابطه با همکاری دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در مراحل نهایی قرار دارد.

عموری با اشاره به حجم مبادلات تجاری استان خوزستان با کشور سوریه تصریح کرد: ارزش صادرات محصولات از مرزهای استان به کشور سوریه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه امسال بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه خاطرنشان کرد: عمده محصولات صادراتی از خوزستان به کشور سوریه شامل محصول خمیرمایه، سودپرک، نخ، اسید استیک، کائوچو و پلی اتیلن سبک هستند.

وی میزان واردات از کشور سوریه به مرزهای خوزستان را بالغ بر ۲۷ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: خاک فسفات محصول وارداتی خوزستان از سوریه است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی خوزستان با بازار سوریه عنوان کرد و افزود: مشارکت اقتصادی ایران در دوره بازسازی کشور سوریه از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی است که با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برگزار شده است.