اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تورم سالانه تولیدکننده بخش معدن به ۶۲ درصد رسید

اقتصادی سه شنبه 25/Mordad/1401 08:55

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه ۶۲,۱ درصدی قیمت تولیدکننده بخش معدن در مقایسه با تورم٩٢.٩ درصدی فصل قبل، ٣٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن شاخص قیمت کل در فصل بهار ١٤٠١، به ١١٧٨.٢ رسیده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٧.٤ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ٢٧.٤ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٦٢.١ درصد افزایش داشته است.

تورم فصلی ۷,۴ درصدی در این فصل در مقایسه با تورم فصلی ٣.٢ درصدی فصل قبل، ٤.٢ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولات­شان در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل قبل از آن، ٧.٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ٢٣.٨ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم­ترین تورم فصلی با ٥.٦ درصد مربوط به گروه «کانه های فلزی» است.

تورم نقطه به نقطه این بخش نیز، در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ٦٤.٥ درصدی در فصل قبل، ٣٧.١ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولات­شان در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٢٧.٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ٥٣.٧ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٢٤.٣ درصد مربوط به گروه «کانه های فلزی» بوده است.

همچنین تورم سالانه ۶۲,۱ درصدی قیمت تولیدکننده بخش معدن در مقایسه با تورم٩٢.٩ درصدی فصل قبل، ٣٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولات­شان در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به بهار ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٦٢.١ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم سالانه مربوط به گروه «زغال­سنگ» با ٦٤.٢ درصد و کم­ترین تورم سالانه مربوط به گروه «سایر معادن» با ٥٨.٣ درصد بوده است.