اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیروزی سکه در رقابت کاهشی بازارها/ دلار زیر ۳۰ می‌ماند؟

اقتصادی شنبه 29/Mordad/1401 09:29

شاخص بازدهی هفتگی اسکناس آمریکایی در هفته سوم مرداد ماه به رکورد نیمسال اخیر خود نزدیک شد. اخبار ضد‌و‌نقیض موجود در فضای سیاست خارجی کشور همچنان نقش اول تئاتر بازار ارز تهران را ایفا می‌کند. سناریو‌های مختلف موجود در گفت‌وگو‌های معامله‌گران ارزی خبر از افزایش احتمال ماندگاری نرخ شاخص ارزی زیر سقف مقاومت ۳۰هزار تومانی دارد. سکه طلا طرح جدید با ثبت نرخ رشد منفی ۹۲/ ۷درصدی در رقابت کاهشی با دلار پیروز شد. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۲۹هزار و ۸۰۰تومان رسید.
 

 دو شکست و یک پیروزی در مقابل حمایت 30 هزار تومانی
در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات روز‌های پایانی هفته سوم مردادماه در رقم 30هزار و 950تومان معامله می‌شد که با شروع نخستین روز کاری هفته افتی 300تومانی را تجربه کرد و به رقم 30هزار و 650تومان رسید. نخستین تلاش دلار در جهت خروج از کانال قیمتی 30هزار تومانی در روز دوشنبه 24 مرداد صورت پذیرفت که پس از برخورد نرخ ارز مذکور با سطوح قیمتی انتهای کانال 29هزارتومانی روند قیمتی تغییر فاز داد و این تلاش شکست خورد. فعالان ارزی بازر تهران در روز میانی هفته گذشته نیز شاهد تلاش دیگری از نرخ دلار غیررسمی در جهت شکست کف حمایت 30هزار تومانی بودند که این تلاش نیز مانند روند روز دوشنبه بی‌نتیجه ماند. اما در نهایت با شروع معاملات ارزی در روز چهارشنبه قیمت دلار پس از حدود 90روز در کانال قیمتی 29هزار تومانی معامله شد. در نهایت قیمت دلار در معاملات پایانی هفته گذشته با حدود 100 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 29هزار و 800تومان به فعالیت خود پایان بخشید.  طبق نظر کارشناسان اقتصادی و با توجه به تاثیر مستقیم قیمت دلار آزاد در محاسبه نرخ سکه طلا در شرایط ثبات حباب قیمتی سکه، روند قیمت این فلز با ارزش و دلار همسو خواهد بود. البته که در این میان شرایطی نیز وجود دارد که به‌رغم افزایش یا کاهش قیمت دلار، چسبندگی قیمتی سکه افزایش یافته و این کالای سرمایه‌ای تمایلی به نوسان قیمت از خود نشان ندهد. در هفته‌ای که گذشت با کاهش قیمت دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران، سکه طلا نیز روند کاهشی جدیدی را از خود به جای گذاشت.


قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات روز‌های پایانی هفته سوم مرداد‌ماه در نزدیکی مرز کانال 15میلیون‌تومانی و در رقم 14میلیون و 850هزار تومان نوسان می‌کرد.  با شروع معاملات هفته سوم ماه جاری قیمت سکه به پله‌های میانی کانال 14میلیون‌تومانی رسید و در روز دوشنبه 24 مرداد بود که قیمت این کالا از کانال 14میلیون‌تومانی خارج شد. در نهایت نیز هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در روز پنج‌شنبه 27 مرداد با حدود 40هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 13میلیون و 710هزار تومان رسید.

 دمای منفی نرخ رشد در چله تابستان
با جای‌گذاری قیمت دلار روز پنج‌شنبه 20مرداد در فرمول محاسبه نرخ رشد شاخص ارزی، مشاهده می‌شود که قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی طی معاملات هفته گذشته حدود 72/ 3درصد کاهش یافته است.

براساس مشاهدات به‌عمل‌آمده از روند قیمت این ارز، آخرین تاریخی که دلار در بازه زمانی 7روزه افت قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود هفته سوم بهمن سال گذشته بود که در جریان آن قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی از رقم 27هزار و 500تومان در 14 بهمن 1400 به رقم 26هزار و 450تومان در روز 21 آن ماه رسید.

در هفته‌ای که گذشت شاخص بازدهی سکه طلا نیز در رقمی معادل منفی 92/ 7 درصد ثبت شد که از دی‌ماه 1399 تا کنون این شاخص بازدهی در یک بازه زمانی 7 روزه صورت نپذیرفته بود.

 سناریو‌های برجامی برای آینده دلار
بدون شک اصلی ترین عامل تحرکات کاهشی بازار‌ها در معاملات هفته گذشته افزایش انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای برجام بوده است.

با به پایان رسیدن مهلت پاسخگویی ایران به پیش‌نویس جدید قرارداد و بررسی این پاسخ توسط مقامات غربی، احتمالات مختلفی نسبت به آینده این نشست‌ها و به تبع آن آینده نرخ آزاد ارز در بازار تهران توسط فعالان ارزی مطرح شد. به عقیده برخی از این افراد حجم سیگنال‌های مثبت شک‌و‌شبهه‌ای را در جهت انعقاد قرارداد جدید باقی نمی‌گذارد و نرخ دلار نیز آماده است به سطوح قیمتی کانال‌های پایین‌تر حرکت کند.

اما در این میان برخی از افراد نیز با اشاره به پاسخ مشروط ایران به متن اروپایی و احتمال پاسخ‌دهی منفی آمریکا، معتقدند در این صورت احتمال تداوم یافتن مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافقی بهتر وجود ندارد.

این افراد بر این باورند با عدم نتیجه‌بخشی این دور از نشست‌ها روند قیمت دلار صعودی خواهد بود و همچنین احتمالاتی از برخورد دلار با سقف قبلی خود نیز توسط این افراد مطرح می‌شود.

اما تحلیلگران این حوزه معتقدند با توجه به سیگنال‌های موجود عدم نتیجه‌بخشی این دور از مذاکرات به منزله به پایان رسیدن مسیر دیپلماسی نبوده و پاسخ‌های مشروط را عامل تداوم گفت‌وگو برای رسیدن به توافقی جامع می‌دانند.

 به عقیده این افراد با توجه به برطرف شدن بخش قابل‌توجهی از نیاز‌های خرد ارزی در معاملات توافقی و همچنین وجود انتظارات مثبت در فضای بازار، در صورت تداوم یافتن گفت‌وگو‌ها بازه قیمتی کانال‌های 29 و 30هزار تومانی محتمل‌ترین گزینه  نوسانات دلار خواهد بود.
 در این میان به عقیده بسیاری از کارشناسان در صورت موافقت طرفین با قرارداد احتمالی و تداوم یافتن روند کاهش نرخ ارز، دستگاه‌های بازارساز می‌توانند با متوقف کردن تزریق ارز به بازار و خرید دلارهای خانگی، ذخایر ارزی خود را تقویت و از هیجانی شدن بازار جلوگیری کنند.