اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آزاد شدن واردات کالا به پاکستان بجز خودرو، تلفن همراه و لوازم خانگی

اقتصادی سه شنبه 01/Shahrivar/1401 09:15

دولت پاکستان  ممنوعیت واردات برخی اقلام به اصطلاح لوکس را که از اردیبهشت سالجاری وضع شده بود، لغو نمود.

بر اساس اطلاعیه کمیته هماهنگی اقتصادی دو لت پاکستان، "واردات کلیه کالاها به پاکستان به جز: خودرو، گوشی موبایل و لوازم خانگی، دیگر ممنوع نیست".

بنا براین شرکتهای ایرانی می توانند کالاهای خود را با استثنای سه گروه فوق الذکر به پاکستان صادر نمایند. البته به منظور حمایت از تو لیدات داخلی، واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس از ابتدای جو لای 2022 با پرداخت 25 درصد تعرفه گمرکی اضافی امکان پذیر است.

در اردیبهشت 1401 وزارت بازرگانی پاکستان به منظور مقابه با مشکل تراز پرداختها واردات 400 کد تعرفه را ممنوع اعلام نمود که این ممنوعیتها تقریباً 70 کد تعرفه صادراتی ایران به آن کشور را نیز شامل گردید. با پیگیریهای انجام شده و با تصمیم اخیر دولت پاکستان، ممنوعیتها لغو شده ولی تعرفه واردات افزایش یافته است.

نظر به اینکه 50 کد تعرفه زیر از 338 کد تعرفه مندرج در فهرست تخفیفات اخذ شده از پاکستان در چارچوب موافقتنامه تجارت ترجیحی سال 1385 در فهرست ممنوعیت های جدید پاکستان درج شده بود، از صادرکنندگان محترم درخواست می گردد در صورت مواجه با افزایش نرخهای تعرفه در مورد تعرفه های فهرست زیر، مراتب را با شماره 22664036 میز پاکستان در دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت مطرح نمایند.