اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

دولت به پیشنهادات بخش خصوصی برای جلوگیری از کاهش صادرات خرمای خوزستان توجه کند

اتاق اهواز دوشنبه 14/Shahrivar/1401 08:02

 مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: تامین سرمایه درگردش ویژه صادرکنندگان و همچنین بروزرسانی زیرساخت های بنادر خوزستان از جمله خواسته های بخش خصوصی برای جلوگیری از کاهش صادرات این محصول است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، اعظم ساسانی با اشاره به نشست بررسی مشکلات صادرات محصول خرمای کشور در سازمان توسعه تجارت با موضوع بررسی مشکلات صادرات محصولات خرما اظهارداشت: خرمای سایر و یا  استعمران محصولات تولیدی خوزستان است که در ادوار گذشته سهم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی استان را شامل می شد.
وی با بیان اینکه قیمت این محصول در بازارهای جهانی از نرخ ثابتی برخوردار است افزود: این در حالی است که قیمت تمام شده تولید و صادرات خرما در خوزستان و بعضا دیگر استانهای تولیدکننده خرما با رشد قابل توجهی همراه شده است.
ساسانی با تاکید بر اینکه اصلاح، بازسازی و توسعه نخیلات در افزایش حجم خرمای صادراتی کشور تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، استانداردسازی خرماهای صادراتی ویژه بازارهای بین المللی نیز باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآورشد: باتوجه به شرایط تحریم و افزایش هزینه های تمام شده صادرات محصولات ، در حال حاضر، روند صادرات محصول خرما از رشد قابل توجهی نسبت به ادوار گذشته برخوردار است.
ساسانی خاطرنشان کرد: در کنار کاهش صادرات محصولات غیرنفتی کشور و بخصوص خشکبار، خرما نیز از جمله محصولاتی است که نسبت به گذشته از روند کاهشی پیدا کرده است.
مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به پیگیری‌های این شورا برای شناسایی مشکلات پیشروی صادرکنندگان گفت: عدم توجه به تامین سرمایه در گردش ویژه خرید محصول خرما از کشاورز باعث تضعیف توان مالی صادرکنندگان این محصول شده است.
وی اضافه کرد: طی درخواست های متعدد و در نشست های تصمیم گیری ، از دولت خواسته شد تا سرمایه درگردش مورد نیاز برای خرید خرما از کشاورزان را تامین کند اما دولت خرید تضمینی این محصول را در دستور کار قرار داد.
به گفته ساسانی، این اقدام باعث کاهش بخشی از سهم صادرات خرمای کشور در بازار بین المللی شده است.
مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت بازنگری در زیرساخت های بندری استان خوزستان با هدف توسعه صادرات خرما و دیگر محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: بهبود این زیرساخت ها می تواند باعث کاهش هزینه صادرکنندگان از خوزستان به مقصد بازارهای هدف خواهد شد.
ساسانی بیان داشت: خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرما، به زیرساخت های مطلوبی برای صادرات نیازمند است.
مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان همچنین ایجاد ساز و کار مشخص برای تفکیک حجم خرماهای صادراتی در فرآیندهای گمرکی را یکی دیگر از خواسته‌های بخش خصوصی عنوان‌کرد و ادامه‌داد: وجود اطلاعات آماری شفاف در زمینه میزان خرمای صادراتی می تواند به بهبود تصمیم گیری و سیاستگذاری ها در حوزه تجارت خارجی کشورمان کمک کند.
گفتنی است، این نشست با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان های جهاد کشاورزی و صمت استانهای تولیدکننده خرما، روسای انجمن ملی خرمای ایران و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور و نمایندگان دستگاه های متولی حوزه صادرات در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد.