اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اولین محموله دام‌زنده به کویت صادر شد

اقتصادی یکشنبه 17/Mehr/1401 10:18

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک سهمیه صادرات دام‌زنده در مرحله نخست را حدود ۵۰‌هزار راس دانست و گفت: ۱۴مهر سال‌جاری نخستین محموله دام‌زنده عشایر و غیرعشایر ایران را به مقصد کویت ترک کرد. افشین صدر دادرس در گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو با «ایلنا» گفت: ظرفیت مراتع به‌‌‌‌‌‌‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶‌ماه نخست دام‌‌‌‌‌‌‌شان را برای چرا به مراتع می‌‌‌‌‌‌‌برند اما امسال در فصل‌‌‌‌‌‌‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دامش را به کشتارگاه می‌‌‌‌‌‌‌فرستد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات دام تاثیر خود را بر قیمت گوشت در بازار داخلی می‌گذارد؟ گفت: بازار داخلی به‌‌‌‌‌‌‌شدت راکد است و دام نر پروارشده در بازار داخلی خریدار ندارد و تنها مشتری این دام‌ها شرکت پشتیبانی امور دام است که در قالب برنامه خریدهای حمایتی اقدام به خرید کرد اما بیشتر از ۲‌ماه پول دامداران را پرداخت نکرده است. این فعال حوزه دامپروری ادامه داد: تمایل برای خرید میش و بز در بین فعالان بازار گوشت افزایش پیدا کرده است، چراکه این دام‌ها را ارزان خریداری و به قیمت گوشت درجه‌یک یعنی گوشت بره نر به مردم می‌‌‌‌‌‌‌فروشند.  صدردادرس با اشاره به خروج بره‌‌‌‌‌‌‌های نر، تصریح کرد: صادرات بره نر نباید در قیمت گوشت تاثیر منفی بگذارد اما این قاعده در یک بازار سالم امکان تحقق دارد، نه در سیستم توزیع ما که بیمار است و متاسفانه اقدامی برای حل مشکلات این سیستم در دستور کار مسوولان قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تعرفه بالا صادرات دام سنگین خروج این دام را غیرمنطقی کرده است، خاطرنشان کرد: تعرفه صادرات یک راس گوسفند ۵۳‌هزار و ۷۰۰‌تومان و هر کیلو گوساله زنده ۱۶‌هزار و ۷۰۰‌تومان بسته شده است، به‌اضافه درنظرگرفتن نیم‌درصد تعرفه صادراتی آب‌مجازی. این تعرفه صادرات گوساله را متوقف کرده است، این در حالیست که صادرات گوسفند ادامه دارد.  وی با اشاره به نارضایتی دامداران از روند صادرات دام‌زنده، اذعان کرد: شورای قیمت‌گذاری مصوبه‌‌‌‌‌‌‌ صادرات دام‌زنده را ۲۴ خرداد سال‌جاری صادر کرد که بعد از ۴۵ روز این مصوبه ابلاغ و یک‌ماه بعد شیوه‌نامه آن داده شد و در مهر اولین محموله دام خارج شده است، به‌نظر می‌رسد این شیوه‌نامه تنظیم‌شده بسیار پیچیده و باعث دشواری در روند کارها شده است.