اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ثبت ۱۱ محصول کشاورزی برای دریافت کد سلامت در سامانه سماک

اقتصادی چهارشنبه 20/Mehr/1401 10:19

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون اطلاعات مربوط به ۱۱ محصول گلخانه‌‌‌‌‌‌ای، باغی و زراعی در سامانه سماک بارگذاری شده است و تولیدکنندگان برای صادرات محصول خود ملزم به ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد سلامت محصولات هستند. ایرج ملکی در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با «ایرنا» عنوان کرد: تاکنون از میان محصولات گلخانه‌‌‌‌‌‌ای بادمجان، خیار، گوجه‌فرنگی، کرفس و فلفل‌دلمه‌‌‌‌‌‌، از محصولات باغی کیوی، سیب، خرما و مرکبات و از محصولات زراعی برنج ثبت سامانه سماک شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ثبت‌نام و دریافت کد کیو آر (QR) نمی‌توانند اقدام به صادرات کنند.


وی تاکید کرد: تولید‌کنندگان محصولات گلخانه‌‌‌‌‌‌ای و زراعی برای ثبت‌نام در سامانه و دریافت کد سلامت تا ۳۰آبان‌ماه و تولید‌کنندگان محصولات باغی تا پایان سال‌زراعی (شهریور ۱۴۰۲) فرصت دارند. مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون حدود ۲۰۰‌نفر در سامانه سماک ثبت‌نام کرده‌اند که ثبت‌نام‌کنندگان از میان باغداران بیشتر مربوط به استان‌های شمالی به‌ویژه تولید‌کنندگان کیوی و از میان گلخانه‌‌‌‌‌‌داران از سراسر کشور هستند. ملکی افزود: در زمان حاضر اطلاعات مربوط به دریافت کد سلامت این محصولات تا مرحله کاشت، داشت و برداشت ثبت‌شده و در مرحله دوم ثبت شاخصه‌‌‌‌‌‌های مربوط به سورت و بسته‌‌‌‌‌‌بندی نیز در سامانه ثبت می‌شود.

وی اعلام کرد: این اطلاعات برای محصولات باغی تا ۲‌هفته آینده ثبت می‌شود، اما چون برای محصولات گلخانه‌‌‌‌‌‌ای فرصت داریم، با حوصله بیشتری ثبت اطلاعات سورت و بسته‌‌‌‌‌‌بندی را در دستور کار داریم. مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اذعان کرد: برای شناسنامه‌دار‌کردن بخش‌های پس از تولید تا صادرات اکنون مشکلاتی وجود دارد و کشور هند، اتحادیه اروپا و روسیه این اطلاعات را خواسته‌‌‌‌‌‌اند و ثبت این بخش نیز آغاز و اطلاعات اولیه ارائه‌شده است تا در آینده همه مراحل کاشت تا صادرات محصولات کشاورزی دارای شناسنامه و کد سلامت باشند.