اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

شطرنج دلار و سیاستگذار

اقتصادی شنبه 14/Aban/1401 09:40

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی در کانال تاریخی ۳۴هزار تومانی به تحرکات افزایشی خود ادامه داد و به میانه‌های نیمه دوم این کانال رسید. با آغاز فاز تهاجمی دلار به سمت کانال‌های قیمتی بالاتر، نهاد‌های بازار‌ساز و سیاستگذار در فاز تدافعی قرار گرفتند. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران مشاهده می‌شود که سطح تقاضا برای خرید اسکناس‌های خارجی افزایش چشمگیری داشته و همین امر سبب رشد نرخ دلار غیررسمی در روز‌های اخیر شده است.
کارشناسان بازار تهران از جمله دلایل افزایش حجم تقاضا برای خرید ارز را گستردگی انتظارات تورمی در فضای بازار می‌دانند. بر اساس گزارش منتشرشده توسط مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه کشور در ماه نخست پاییز سال جاری به رقم 6/ 48 درصد رسیده است. کارشناسان نیز ضمن اشاره به همین امر بر این باورند که افراد جامعه و فعالان بازار با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم اقدام به خرید ارز و طلا می‌کنند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه 12 آبان با حدود 520 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 34 هزار و 850 تومان رسید. عمده فعالان ارزی بازار تهران بر این ‌باورند که هفته پیش‌رو بازه زمانی سرنوشت‌سازی خواهد بود و باید دید که با توجه به سیگنال‌های مثبت در زمینه ذخایر ارزی کشور، بانک مرکزی چه واکنشی به تغییر کانال‌های دلار نشان خواهد داد.

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی روند افزایشی قابل توجهی را پشت سر گذاشت. در روز‌های ابتدایی این هفته نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی در محدوده سطوح قیمتی انتهای کانال 32 هزار تومانی به نوسان پرداخت. اما بر خلاف هفته‌های گذشته حضور نرخ این ارز در کانال 32 هزار تومانی دیری نپایید و در روز دوشنبه 9 آبان، دلار آزاد در کانال 33 هزار تومانی قیمت خورد. در روزهای پایانی هفته دوم آبان ماه قیمت دلار مجددا دچار تغییر کانال شد و برای نخستین‌بار در طول تاریخ معاملات این ارز در کانال قیمت 34 هزار تومانی معامله شد.

در نهایت نیز قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه 12 آبان با حدود 520 تومان افزایش قیمت به رقم 34 هزار و 850 تومان رسید. نرخ شاخص بازدهی هفتگی این ارز نیز از انتهای معاملات هفته نخست آبان تا آخرین معاملات هفته دوم این ماه در رقمی معادل 6/ 5درصد ثبت شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته با وجود روند افزایشی نرخ شاخص ارزی، قیمت سکه طلا دچار نوسانات قیمتی قابل توجهی نشد. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز پنج‌شنبه با حدود 50 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 16میلیون تومان معامله شد. گفتنی است که قیمت قطع‌های نیم و ربع سکه طلا نیز در این روز کاملا بدون تغییر نسبت به نرخ روز چهارشنبه به ترتیب در رقم‌های 8میلیون و 600 و 5 میلیون و 600 هزار تومان ثبت شد.