اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

عراق برای همکاری اقتصادی بیشتر با ایران آمادگی دارد

اتاق اهواز یکشنبه 20/Azar/1401 08:04

مدیر امور صنایع استان میسان کشور عراق گفت: آمادگی داریم که در امر سرمایه گذاری در عراق، با ایران بیشترین همکاری تجارتی و اقتصادی را داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  جاسم هاشم روز شنبه در نشست انعقاد تفاهنامه همکاری اقتصادی بین استان میسان  و خوزستان که در محل معاونت اقتصادی استانداری خوزستان برگزار شد بیان کرد: آمادگی هرگونه سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی با استان خوزستان را داریم و حاضریم در عراق همه امکانات را آماده کنیم تا سرمایه گذار حضور یابد.

وی گفت: خواستار ارایه ضمانتی از سوی خوزستان برای انجام سرمایه گذاری خود هستیم چرا که در گذشته با وجود اینکه سرمایه گذاری انجام دادیم اما فعال اقتصادی ایرانی حاضر به فعالیت نبود و سرمایه گذاری ما هدر رفت.

هاشم ادامه داد: درخواست داریم که از تخصص مهندسان خوزستانی و ایرانی برای راه اندازی خط تولید در کشور عراق استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان نیز بیان کرد: یک‌هزار و ۱۶۰ واحد بهره برداری شده در ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی خوزستان وجود دارد و در خارج از شهرک ها نیز ۴۰۰ طرح در دست ساخت است.

علی مهدی پور با بیان اینکه ظرفیت خوبی در صنایع پایین دست خوزستان وجود دارد گفت:واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی خوزستان بیشتر در حوزه فلزی، شیمیایی، فولادی و غذایی و تبدیلی کشاورزی فعالیت دارند.

وی افزود: در حوزه پوشاک نیز شرایط خوبی داریم و واحدهای مختلفی در این‌ حوزه هستند. در خصوص زیرساخت های این شهرک ها با توجه به منابع عظیم خوزستان در بخش آب و برق هیچ مشکلی در بخش زیر ساختی صنایع نداریم.

مهدی پور ادامه داد: آمادگی داریم که فعالان اقتصادی کشور عراق با توجه به حوزه فعالیت خود در شهرک های صنعتی خوزستان مستقر شوند.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با بیان اینکه این استان طرفیت بالایی در صنعت و معدن و تجارت دارد گفت:۱۳ میلیون تن تولید فولاد و ۱۸ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی و حدودیک میلیون تن تولید شکر در سال و سایر زنجیره های متصل به آنها از جمله ظرفیت های اقتصادی خوزستان است .

حمید رضا فلاح افزود: برای تکمیل زنجیره های فولاد در خوزستان سه پروژه در تفاهمنامه منعقده با استان میسان عراق ذکر شده است.

وی گفت: ۱۰ هزار هکتار اراضی شهرک های صنعتی خوزستان است و امید داریم با این تفاهمنامه سرمایه گذاری در استان بیشتر شود.

تفاهمنامه همکاری تجاری و اقتصادی روز شنبه بین استان میسان کشور عراق و استان خوزستان در ۳۱ بند روز شنبه در اهواز با حضور مسوولانی از این ۲ استان منعقد شد.