اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رونق ترانزیت از بنادر، ضلع مهم در توسعه تجارت خارجی خوزستان

اتاق اهواز سه شنبه 22/Azar/1401 11:31

 رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به برنامه‌های کاربردی سازمان بنادر و دریانوردی برای بهبود زیرساخت‌های تجارت دریامحور گفت: رونق ترانزیت کالا از بنادر یک ضلع مهم در توسعه تجارت خارجی خوزستان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری در نشست هم‌اندیشی با مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان که  در محل اتاق بازرگانی در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در مجموعه‌های بندری استان شروع شده که این موضوع می‌تواند به نتایج مطلوبی در اقتصاد منطقه‌ای کشور منجر شود.

 وی ادامه داد: همواره در کنار صادرات محصولات تولید شده داخلی و همچنین تامین کالاهای اساسی (واردات) موضوع ترانزیت کالا برای بخش خصوصی استان خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان عنوان کرد: موضوع ترانزیت علاوه بر منافع اقتصادی برای کشور به توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها منجر می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خوزستان بعد از سال‌ها انتظار در حال متناسب سازی است، گفت: این حرکت رو به جلو نویدبخش آینده‌ای روشن برای توسعه تجارت دریامحور است.

به گزارش ایسنا، عموری تصریح کرد: دستیابی به بازارهای کشور سوریه از طریق حمل و نقل دریایی کم هزینه، می‌تواند به بهبود سهم تجارت ایران در این کشور منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور سوریه در حال بازسازی است، گفت: بخش مهمی از نیاز این کشور می‌تواند از طریق تجارت دریامحور تامین شود که قطعا توسعه صادرات محصولات ایرانی را درپی دارد.

نائب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین به موضوع همجواری بنادر استان خوزستان و کشور عراق اشاره و خاطرنشان کرد: این همجواری، ظرفیت مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری بخصوص در بخش ترانزیت کالا است که باید با جدیت و همکاری مشترک مجموعه‌های بندری و اتاق بازرگانی اهواز دنبال شود.

وی با بیان اینکه بخشی از کالاهای فعالان اقتصادی خوزستان از طریق دیگر بنادر کشور صادرات می‌شوند، گفت: در صورت اعمال بسته‌های تشویقی و تخفیف‌های مربوط به خطوط کشتیرانی، امکان صادرات این کالاها از بنادر خوزستان فراهم می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین خواستار همکاری دوجانبه با اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در راستای جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فرآیندهای تجاری شد و گفت: برگزاری تورهای سرمایه‌گذاری، نمایشگاه‌های معرفی توانمندی‌ها و همچنین برگزاری همایش‌های آموزشی با موضوعات مربوط به تجارت دریامحور از جمله سرفصل‌های این همکاری‌ها خواهند بود.