اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

قوانین و رویه‌های اقتصادی باید منطقه‌ای متناسب‌سازی شوند

اتاق اهواز شنبه 17/Dey/1401 10:26

 رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه قوانین، مقررات و رویه‌های مربوط به حوزه اقتصادی و تجاری باید بصورت منطقه‌ای متناسب‌سازی شوند، گفت: خوزستان یک قطب صنعتی بزرگ در کشور است اما قوانین و مقررات مطابق ظرفیت‌های موجود این منطقه، متناسب‌سازی نشده‌اند.

شهلا عموری در نشست هم‌اندیشی هیات اندیشه‌ورز سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از قوانین، نسبت به شرایط منطقه‌ای و ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان با خلاء‌هایی همراه است که باید در این خصوص بازنگری‌های جدی صورت بگیرد.

وی افزود: مانع‌زدایی در مسیر فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی امری ضروری است که قطعا با همکاری مشترک سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان و اتاق بازرگانی اهواز، زمینه مطلوبی برای بهبود فضای کسب و کار فراهم می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: صنایع بزرگ در استان به خوبی توسعه یافته‌اند اما همواره در بخش صنایع پایین‌دست به دلیل مشکلات و موانع پیش آمده در جذب سرمایه‌گذار، با چالش روبرو هستیم.

زیرساخت مرزهای تجاری در خوزستان یک ضرورت است

عموری زیرساخت مرزهای تجاری در استان را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: تا زمانی که مرزهای فعلی در استان خوزستان پاسخگوی حجم مبادلات تجاری نباشند، صادرات محصولات تولیدی به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های مشترک اتاق اهواز و بسیج مهندسین صنعت و معدن استان در کاهش مشکلات حوزه تولید و تجارت تاثیرگذار است، اظهار کرد: با توجه به عدم تامین مواد اولیه کافی برای صنایع پایین دست، این پیگیری‌ها باید با جدیت بیشتری ادامه داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: در همکاری مشترکی که بین اتاق بازرگانی اهواز و سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان انجام خواهد شد، باید موضوع اختصاص سهمیه ویژه مواد اولیه به واحدهای تولیدی پایین دست استان از سوی صنایع بزرگ فولادسازی و پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان همچنین تمرکز بر توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه را به عنوان یک اولویت جهت حفظ بازارهای تجاری ایران دانست و گفت: بیشترین مبادلات تجاری تجار استان با کشور عراق و از طریق مرزهای شلمچه و چذابه انجام می‌شود.

اختلافات اداری؛ مانع نصب دستگاه ایکس‌ری کامیونی

عموری ادامه داد: طی سال‌های گذشته نصب و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری کامیونی یکی از مطالبات بخش خصوصی بوده اما متاسفانه اختلافات اداری بین منطقه ویژه اقتصادی اروند، گمرگ و راهداری، مانع بهره‌برداری از این دستگاه شده است.

وی بیان کرد: میلیاردها تومان از بیت المال برای تهیه دستگاه ایکس‌ری هزینه شده اما علیرغم پیگیری‌ها و وعده‌هایی که داده شده، تاکنون این دستگاه وارد مدار نشده است و همین موضوع باعث تضعیف بخشی از تجارت ایران با کشور عراق می‌شود.

مصوبات ستاد تسهیل از سرفصل‌های همکاری مشترک

رییس اتاق بازرگانی اهواز پیگیری مصوبات ستاد تسهیل را یکی دیگر از سرفصل‌های همکاری مشترک با سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان دانست و گفت: متاسفانه بعضا دیده شده که مصوبات این ستاد از سوی دستگاه‌های اجرایی و همچنین بانک‌ها مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

عموری خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر مجموعه مدیریتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، اجرایی شدن این مصوبات به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است اما پیگیری مستمر این مصوبات به منظور اجرایی شدن آن‌ها همواره باید در دستور کار قرار گیرد.