اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مانور جدید سیاستگذار ارزی

اقتصادی چهارشنبه 28/Dey/1401 09:32


با افزایش سطح انتظارات تورمی در میان فعالان بازار تهران نرخ دلار در معاملات رسمی و غیر‌رسمی رشد کرد. در روز‌های اخیر برخی از فعالان افزایشی بازار با مطرح کردن گمانه‌های منفی در زمینه سیاست خارجی کشور اقدام به نرخ‌دهی در ارقام بالاتر کردند. اما در سوی دیگر نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین مانور خود دامنه نوسان نرخ ارز در سامانه رسمی بازار متشکل را حذف کرد تا موانع رشد قیمت ارز در این‌گونه از معاملات را از میان بردارد.
مانور جدید سیاستگذار ارزی
به عقیده کارشناسان بازار ارز، حذف دامنه نوسان ارزی و افزایش نرخ رسمی ارز هم‌راستا با معاملات بازار آزاد از افزایش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی جلوگیری می‌کند که در نتیجه این امر تمایل افراد به سفته‌بازی در بازار کاهش می‌یابد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس بازار متشکل در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۶۹۵ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۳۹ هزار و ۳۸۸ تومان رسید. قیمت ارز مذکور در معاملات غیر‌رسمی بازار روز گذشته نیز با روندی مشابه نرخ رسمی حدود ۸ پله رشد کرد و وارد کانال قیمتی ۴۱هزار تومانی شد.

رشد همزمان بازار‌های ارزی
دیروز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه روند نرخ ارز در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات غیر‌رسمی صبح روز گذشته با حدود ۵۵۰تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۴۱هزار و ۵۰۰ تومان فعالیت خود را‌ آغاز کرد. در ادامه معاملات روز گذشته نرخ ارز مذکور مجددا افزایش یافت و در نهایت با حدود ۷۷۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۱ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. اما روند افزایشی نرخ ارز در روز گذشته تنها مختص به معاملات غیر‌رسمی نبود. مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی در ساعات اولیه روز گذشته در پیامی توییتری در راستای اطلاعیه جدید بانک مرکزی نوشت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، از ساعت ۱۱ صبح امروز ۲۷ دی‌ تمام معاملات ‎دلار توافقی و ‎یوروی توافقی در بازار متشکل ارزی ایران بدون دامنه نوسان انجام می‌شود.

در راستای این امر شاخص اسکناس آمریکایی در معاملات بازار متشکل ارزی نیز سبز شد. تعیین دامنه نوسان برای شاخص‌های ارزی از افزایش یا کاهش بیش از حد مقرر آنها جلوگیری می‌کند. در نتیجه در صورت افزایش نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی شکاف میان این ۲ نرخ افزایش یافته و در نتیجه سود ناشی از سفته‌بازی ارزی نیز افزایش می‌یابد. قیمت سکه طلا نیز در بازار روز سه‌شنبه افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۷۰۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته به رقم ۲۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که با وجود تداوم فروش ربع سکه در معاملات بورس کالا در روز گذشته، قیمت این قطع از سکه نیز روز سه‌شنبه ۶۲۰ هزار تومان رشد کرد و به رقم ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید.