اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

فروش ربع سکه در بورس با قیمت ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان

اقتصادی چهارشنبه 05/Bahman/1401 13:27

مرحله دوم عرضه ربع سکه در بورس آغاز و در اولین روز تعداد 4 هزار و767 قطعه تا قیمت ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان عرضه شد. در این بین شاهد روند کاهشی بهای سکه از 3 بهمن بودیم.

از سه‌شنبه 4 بهمن، عرضه ۴۵۰ هزار ربع سکه آغاز شد که طبق برنامه‌ریزی بانک مرکزی قرار است این عرضه به مدت ۱۰ روز کاری از طریق بورس کالای ایران صورت بگیرد. این روند بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران موجب شده تا از سوم بهمن روند کاهش بهای سکه در بازار شروع شود.

درباره جزئیات این عرضه نیز باید توجه داشت که عرضه ربع سکه در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. همچنین تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه خریداری کنند.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

بر اساس تمهیدات بانک مرکزی، مبلغ ۹ درصد مالیات ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده و بنابراین مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات ارزش افزوده از متقاضیان دریافت نمی‌شود.

قیمت سکه یک میلیون تومان کاهش یافت

در این شرایط نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفت‌وگویی با ایسنا از کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی از سوم بهمن به دنبال عرضه ۴۵۰ هزار قطعه ربع و اعلام خبر راه‌اندازی بازار معاملات ارز و طلا خبر داد. بر اساس اظهارات او چهارم بهمن، هر قطعه سکه تمام طرح جدید یک میلیون تومان و سکه‌های طرح قدیم حدود ۷۰۰ هزار تومان نسبت به سوم بهمن ارزان‌تر معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به‌ترتیب ۵۵۰ و ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند.

او اظهارامیدواری کرد: سیاست بانک مرکزی و مدیریت نرخ ارز و قیمت سکه ادامه‌دار باشد. ضمن اینکه عرضه ربع سکه هم تدوام پیدا کند و همانطور که وعده داده شد، برای سایر قطعات سکه هم اتفاق بیفتد. چراکه تداوم عرضه سکه‌ها در بورس کالا می‌تواند نقش مهمی در کاهش بیشتر قیمت‌ها و کاهش حباب داشته باشد.