اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تجهیز گمرک به ایکس‌ری ۸۰ همت هزینه دارد

اقتصادی دوشنبه 17/Bahman/1401 09:21

محمد رضوانی‌فر درباره کمبود دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور و سوءاستفاده عده‌ای از این مشکل در پایانه‌های مرزی کشور و از سوی دیگر افزایش کشفیات مواد غیرمجاز در کامیون‌هایی که از مسیر ایران عبور کرده‌اند در گمرک کشورهای همسایه، اظهار کرد: به دلیل گستردگی پهنه جغرافیایی کشور با حدود بیش از ۱۶۰ گمرک اجرایی، برای به‌روزسازی و رفع مشکلات این تعداد گمرکات نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. از سال ٨٢ که اولین ایکس‌ری در کشور نصب شده تا امسال در مجموع ١٨ ایکس‌ری در گمرکات کشور نصب شده ‌است اما ما فقط در دو ماه آینده ۶ ایکس‌ری را نصب کرده و به مدار می‌آوریم.
او ادامه داد: براساس برنامه‌های تعیین‌شده و تکالیف تعریف‌شده باید تمام گمرکات کشور ظرف دو سال آینده مجهز به ایکس‌ری کنیم. اگر متوسط هزینه هر ایکس‌ری ٨٠میلیارد تومان در نظر گرفته شود و اگر بخواهیم ١٠٠ گمرک کشور را به ایکس‌ری مجهز کنیم، نیاز به ٨هزار میلیارد تومان منابع داریم.

رئیس کل گمرکات ایران گفت: باید توجه داشت به دلیل اینکه تجهیزاتی مانند آشکارسازها و شتاب‌دهنده‌ها در لیست تحریم‌ها قرار دارند باید در تامین این دستگاه‌ها به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع اتکا کنیم.

رضوانی‌فر با بیان اینکه ٩ قرارداد ساخت و خرید ایکس‌ری در حال انجام است، افزود: ۵٠ قرارداد دیگر برای سال آینده در قالب مناقصه برگزار خواهد شد و یک جهش معنادار در تعداد نصب ایکس‌ری‌ها در کشور خواهیم داشت. او از بهره‌برداری از ۶ دستگاه ایکس‌ری تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: در ۲ ماه دیگر از ۶ دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور بهره‌برداری خواهد شد که این دستگاه‌ها در گمرک دوغارون، میرجاوه، ماهیرود، آستارا و گمرک هم‌مرز با کشور ارمنستان نصب خواهند شد.