اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

خوزستان ظرفیت زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی به عربستان سعودی دارد

اتاق اهواز دوشنبه 04/Ordibehesht/1402 09:11

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه خوزستان قطب نخست تولیدات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است گفت: این استان ظرفیت‌های زیاد و متنوعی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور عربستان سعودی دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری افزود: زیرساخت‌های لازم برای صادرات کالاهای کشاورزی خوزستان به عربستان سعودی از جمله بنادر و پایانه‌های صادراتی در خوزستان وجود دارد و چنانچه بسته‌های حمایتی برای صادرکنندگان و تجار خوزستانی به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده کالاهای صادراتی تعریف شود قادر خواهیم بود به عنوان یک استان پیشران در صادرات محصولات کشاورزی به عربستان سعودی تبدیل شویم.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان صدور خدمات فنی و مهندسی و فراورده‌های پتروشیمی و فولاد را از دیگر ظرفیت‌های صادراتی خوزستان به کشور عربستان سعودی بیان کرد و افزود: صادرات کالا از استان به این کشور می‌تواند به ایجاد اشتغال مولد و رونق اقتصادی خوزستان منجر شود.

امکان ترانزیت کالا به عربستان سعودی از طریق بازارچه مرزی شلمچه

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه با بیان اینکه بازارچه مرزی شلمچه در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند یک کد ترانزیتی با کشور عراق دارد افزود: از مرز تجاری و بین‌المللی شلمچه می‌توان بصورت زمینی کالا به کشور عربستان سعودی ترانزیت کرد.

عموری افزود: صادرات مستقیم کالاهای صنعتی، کشاورزی از بنادر خرمشهر، آبادان، اروندکنار و بندر امام خمینی(ره)، صدور خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا از ظرفیت‌های بی‌نظیری است که می‌تواند سبب ایجاد تحول اقتصادی در خوزستان شود.

وی گفت: اماکن مقدسه در کشور عربستان سعودی، اشتراکات فرهنگی و قومی نیز می‌تواند سبب تعمیق روابط فرهنگی و مذهبی بین عربستان سعودی و خوزستان باشد و این فرصتی است که با ازسرگیری روابط سیاسی ۲ کشور مسلمان و همسایه فراهم شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از درخواست تشکیل اتاق مشترک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به اتاق بازرگانی ایران خبر داد.

عموری افزود: این درخواست از همان روزهای نخست شکل‌گیری مذاکرات سیاسی ایران و عربستان سعودی در بهمن ماه پارسال توسط اتاق بازرگانی اهواز صورت گرفته است که امیدواریم با تشکیل این اتاق مشترک بازرگانی، امسال تجارت بین کشورمان و بخش دولتی و خصوصی با عربستان سعودی شروع شود.

وی گفت: اتاق بازرگانی اهواز بنا دارد یک هیات اقتصادی عربستان سعودی برای سفر به خوزستان دعوت کند تا نقشه راه برای ازسرگیری تجارت با این کشور تعریف شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: ما به دنبال توسعه اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی طی یک برنامه مدون بلندمدت و کوتاه مدت هستیم.

بنا به این گزارش  توافق برای از سرگیری روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از هفت سال، با میانجیگری چین در پکن حاصل شد.

قرار است در اردیبهشت ماه سال جاری پس از انجام کارهای فنی ، سفارت‌خانه های عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در تهران و ریاض و کنسولگری‌های ۲ کشور در مشهد و جده به صورت همزمان بازگشایی شوند.

پیش بینی ها حاکی از آن است با ازسرگیری روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در سال جاری امکان دسترسی به صادرات یک میلیارد دلاری ایران به عربستان سعودی وجود دارد.

عربستان سعودی به تازگی ممنوعیت سفر اتباع این کشور به جمهوری اسلامی ایران را لغو کرده است.