اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات ویژه ارائه می‌کند

اتاق اهواز سه شنبه 23/Khordad/1402 13:54

 مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: تیم صندوق به صورت یک برنامه فشرده چند روزه درمناطق و استان‌های کم برخوردار حضور می‌یابد تا علاوه بر حمایت‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه اختصاص تسهیلات ویژه به این کسب و کارها را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز مهدی خالقی  در نشست ارائه خدمات ملی صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری به صنعتگران و بازرگانان در سرسرای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان‌کرد: این برنامه منجر به دریافت مصوبه، عقد قرارداد و پرداخت نیز می‌شود که ظرف چند ساعت به انجام خواهد رسید و هدف از این اقدام ارائه خدمات صندوق با سرعت بیشتری به شرکت‌های دانش بنیان استان‌های کم برخوردار است.

وی افزود: این برنامه برای توسعه خدمات صندوق در راستای خدمت‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان در کل کشور و با نگاه ویژه به استان‌های کم برخوردار است.

خالقی ادامه‌داد: بالغ بر ۷۵ خدمت مالی اعم از تسهیلات (۱۴ نوع از جمله سرمایه در گردش، قرض الحسنه، توانمند سازی، مشاوره و آموزش) به شرکت های دانش بنیان ارائه می‌شود به گونه‌ای که ضریب نفوذ خدمات تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به صورت میانگین ۷۰ تا ۷۵ درصد است.

تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ با توان صادراتی بالا

مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی رییس جمهوری در خصوص برنامه‌های صندوق در جهت افزایش صادرات محصولات دانش بنیان گفت: تعاملات خوب با برخی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ با توان صادراتی بالا، ارائه تسهیلاتی از جنس سرمایه در گردش برای تقویت توان مالی به منظور افزایش صادرات، ارائه کمک های بلاعوض ویژه شرکت های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی از جمله برنامه ریزی های صندوق محسوب می شود تا زمینه توسعه بیش از پیش بازار محصولات دانش بنیان کشور را فراهم شود.

وی تعامل با صندوق ضمانت صادرات را زمینه ای برای تنوع هرچه بهتر ارائه خدمات ویژه شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و ادامه داد: این خدمات در بخش ارائه ضمانتنامه و بیمه خواهد بود که با مشوق هایی برای شرکت های دانش بنیان همراه است.

خالقی در خصوص ارتباط با مرکز همکاری های ریاست جمهوری با محوریت حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این مرکز در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان فعالیت دارد که در شناسایی بازار برای محصولات این شرکت ها نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.

خالقی در خصوص حمایت از کارخانه‌های نوآوری اظهارکرد: ارائه تسهیلات برای توسعه و راه اندازی این کارخانه‌ها در 10 تا 12 استان کشور انجام شده است که قطعا با حمایت های صورت گرفته اکوسیستم دانش بنیان و فناوری کشور بیش از گذشته تقویت و توسعه خواهد یافت.

مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی رییس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از بازوهای اساسی صندوق شکوفایی و نوآوری صندوق پژوهش و فناوری است گفت: بالغ بر ۶۹ صندوق پژوهش و فناوری شامل استانی، تخصصی و دانشگاهی در کشور فعالیت دارند خدمات مالی مورد نیاز به حوزه دانش بنیان را سرعت می دهند.

ارائه تسهیلات اشتغالزایی به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در خصوص اعطای تسهیلات اشتغالزایی به شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: بابت جذب نیروی انسانی به شرکت های دانش بنیان تسهیلات با نرخ 2 درصد و تا سقف 9 میلیارد ریال پرداخت می شود که علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی پایدار، تحقق اهداف کاری شرکت ها را نیز به دنبال دارد.

خالقی تصریح کرد: عملکرد بانک‌ها در اجرای تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۶ قانون بودجه ضعیف بود و امید است امسال با اجرای تبصره ۱۸، بانک‌ها تعامل خوبی با شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند که ۵۰ هزار میلیارد ریال در این حوزه منابع مالی پیش بینی شده است.

به گفته مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی رییس جمهوری بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور فعال است.