اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ضرورت بهره‌برداری حداکثری از خط آهن شلمچه به بصره در صادرات کالا

اتاق اهواز چهارشنبه 19/Mehr/1402 11:17

رییس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی اتصال راه آهن شلمچه به بصره در شهریور ماه سال جاری، بر بهره‌برداری حداکثری از خط آهن مذکور به ویژه در زمینه صادرات کالا به کشور عراق تاکید کرد.

به گزارش  روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری  در نشست کمیسیون "بازرگانی، حمل و نقل و گمرک" اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، ظرفیت‌های تجاری ایران و عراق را تشریح و اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور عراق در زمینه فعالیت اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برای کشور و همچنین خوزستان برخوردار است؛ لذا توسعه صادرات کالا به این کشور باید همواره در اولویت باشد.

به گفته وی توسعه مبادلات تجاری با عراق از جمله مسیرهای تحقق توسعه اقتصادی است.

عملیات اجرایی راه آهن شلمچه تا بصره یازدهم شهریور ماه سال جاری با حضور، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز شد. قرار است این خط ریلی به طول ۳۲ کیلومتر در مدت زمان ۲ ساله بهره‌برداری شود.

مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان

نائب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز در ادامه این نشست تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی رفع نشده، شاخص‌های سختگیرانه انتخاب صادرکنندگان نمونه، اقدام معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت در خصوص اصلاح نرخ پایه صادراتی به منظور اصلاح کاهش تعهدات ارزی صادرکنندگان، تعرفه نامتعارف خدمات تجاری در پایانه مرزی چذابه و راه‌اندازی نشدن دستگاه "ایکس‌ری" پایانه مرزی شلمچه را از جمله مهم‌ترین مشکلات فعلی صادرکنندگان استان با عراق عنوان کرد.

وی چالش‌های فعالیت‌های تجاری استان را قابل پیگیری و حل شدن در استان دانست و گفت: مواردی که به پیگیری در سطح ملی نیاز دارند را می‌توان از راه‌های مختلف همچون ارجاع به کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان، پیگیری و حل کرد.

رییس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز از اعضای این کمیسیون خواست تا در طرح موضوعات و مشکلات و برنامه‌های مرتبط با فضای کسب و کار مشارکت جدی و مسئولانه داشته باشند.

گفتنی است در این نشست اعضای جلسه نقطه نظرات خود پیرامون مهم‌ترین مشکلات بخش‌های بازرگانی حمل و نقل و گمرک استان را بیان کردند و مقرر شد گزارشی از چالش‌های موجود در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه تهیه و به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارسال کنند.

مصالح ساختمانی، کلینکر(ماده اولیه تولید سیمان)، تره بار، مواد لبنی، آهن آلات، مواد غذایی و لوازم خانگی و الکترونیکی مهمترین اقلام صادراتی به عراق از گمرکات خوزستان بوده است.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی بصره و میسان مناسبات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد.

صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراقی به تدریج از مرزهای زمینی و دریایی شروع واز مهرماه همان سال، شرایط برای عزیمت زائران عتبات عالیات به شهرهای مقدس عراق هموار شد.

قرار است تجارت حجم تجارت به عراق با ساخت خط آهن شلمچه به بصره روند افزایشی به خود بگیرد.