اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

اتاق اهواز سه شنبه 01/Esfand/1402 10:04

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف کشاورزی و صنایع در استان خوزستان فراهم است که می‌توان از این فرصت‌ها برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با بلاروس استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز ، محمدجواد امانی در نشست کارگروه سرمایه‌گذاری کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی اهواز ویژه بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان خوزستان با کشور بلاروس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در اتاق بازرگانی اهواز اظهار امیدواری کرد؛ مذاکرات اقتصادی خوبی در حال انجام است که می تواند در رشد اقتصادی استان تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه خوزستان می‌تواند نیاز محصولات کشاورزی کشورهای حوزه اوراسیا به ویژه بلاروس را تامین کند افزود: خوزستان ظرفیت خوبی در زمینه‌های صنعتی ، خمیرمایه، ‌ نئوپان و مشتقات نیشکر دارد، امیدواریم کارگروهی بین طرفین تشکیل و از امکانات و منابع ۲ طرف بازدید شود.

فرصت‌ سرمایه‌گذاری بلاروس در خوزستان با محوریت حوزه کشاورزی و صنایع فراهم است

رییس اتاق بازرگانی اهواز، هیات بلاروسی را به بازدید از صنایع نیشکری خوزستان دعوت و تصریح کرد: صنایع نیشکر خوزستان ۳۲ سال سابقه فعالیت دارند.

امانی اظهارکرد: بیشتر کارخانجات خوزستان به ویژه کارخانه عصاره‌گیری از کشور چک است و مراودات خوبی با این کشور برقرار شده، کمباین‌های برداشت نیشکر نیز از استرالیا خریداری می‌شود ولی در حال حاضر برای تامین قطعات آنها با مشکل مواجه هستیم لذا پیشنهاد خوبی است که بتوانیم از کمباین های بلاروسی استفاده کنیم؛ نیاز است یک نمونه به صورت آزمایشی وارد شود تا کارایی آن بررسی شود.

وی گفت: حدود ۲۴ هزار هکتار نیشکر در شرکت کشت و صنعت کارون و حدود ۱۴ هزار هکتار نیشکر در شرکت کشت و صنعت هفت تپه کشت شده است.

امانی بیان کرد: هفت کارخانه نیشکری فعال در استان وجود دارد که هرکدام حدود ۱۰ هزار هکتار نیشکر کشت می‌کنند؛ همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر تولید میکنیم که این میزان نصف مصرف مردم ایران است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: حجم گسترده‌ای در زمینه تولید محصولات مختلف به ویژه نیشکر، فولاد، کاغذ و دیگر فرآورده ها وجود دارد که می‌توانیم در این زمینه‌ها با بلاروس همکاری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در استان خوزستان وجود دارد که بخشی از این فرصت ها توسط هیات تجاری استان که قرار است در ماه ژوئن (تیر ماه ۱۴۰۳) به بلاروس اعزام شود، معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: حدود یک ماه پیش سفیر بلاروس برای بازدید از فرصتهای سرمایه‌گذاری خوزستان به این استان سفر کرد، در راستای این سفر کارگروه‌هایی در اهواز و بلاروس تشکیل شد که امیدواریم منجر به پروتکل اقتصادی خوبی در زمینه صنعت کشاورزی، فولاد و پتروشیمی شود.