اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

فعالان اقتصادی درباره اقتصاد در سال 1403 چه می گویند؟

اتاق ایران سه شنبه 29/Esfand/1402 09:02

فعالان اقتصادی در آستانه سال جدید، از دغدغه‌های بزرگ خود می‌گویند؛ از لزوم تغییر نگاه حکمرانی به توسعه اقتصادی، ضرورت اصلاح سیاست‌گذاری‌های ارزی، تجدیدنظر در سیاست قیمت‌گذاری و البته شنیدن صدای بخش خصوصی.

فعالان اقتصادی در متن اقتصاد حضور دارند و نتیجه برنامه‌ها و سیاست‌های حاکمیتی و دولتی را خوب باشد یا ناخوشایند، با عمق جان درک می‌کنند. اگر از نگاه آنها به سیاست‌گذاری‌ها، اهداف و نتایج آن نگاه شود، تصویری متفاوت از آنچه دولت برای جامعه ترسیم می‌کند، به دست خواهد آمد و توجه به آنها می‌تواند راهگشا باشد.

در آستانه سال نو، فعالان اقتصادی مقابل دوربین پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین از دغدغه‌ها، پیشنهادات و هشدارها سخت می‌گویند. به نظر آنها مداخله دولت در اقتصاد به‌جای نظارت بر امور اقتصادی، نه‌تنها کمکی به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی نکرده بلکه به رانت، فساد و رکود دامن زده و عرصه را بر فعالان اقتصادی واقعی تنگ‌تر کرده است.

آن‌ها خواستار ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و تأمین مالی پروژه‌ها هستند و امیدوارند مالیاتی که از مردم و فعالان بخش خصوصی وصول می‌شود، در مسیری متعالی و کارشناسی، صرف بهبود همین فضای سرمایه‌گذاری و تقویت رفاه و امید شود.

فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، باوجود امیدواری برای بهبود شرایط، سال 1403 را سالی سخت، توأم با نگرانی‌ها پیش‌بینی می‌کنند؛ چراکه سیاست‌های مالی دولت به‌ویژه در حوزه مالیات و اخذ عوارض‌های چندگانه، به منبع اصلی برای جبران کسری بودجه دولت تبدیل شده و از شواهد امر، امیدی هم به اصلاح آن نیست.

اتاق ایران آنلاین، هم‌زمان با انتشار تدریجی ویژه‌نامه نوروزی، دیدگاه‌های بخش خصوصی و راهکارهای پیشنهادی فعالان اقتصادی برای رفع یا تسهیل موانع اقتصادی را نیز در قالب پرونده ویدئویی «افق اقتصاد در 1403» منتشر می‌کند و در تلاش است صدای بخش خصوصی را به گوش سیاست‌گذاران اقتصادی و تصمیم‌گیران برساند.