دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان: محاسبه حق اشتراک آب پروژه های پرورش ماهی فوق متراکم با نرخ کشاورزی


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: برابر با پیگیری‌ها و مصوبات این شور، حق اشتراک آب پروژه‌های پرورش ماهی فوق متراکم در استان با نرخ کشاورزی محاسبه می‌شود.

شهلا عموری با اشاره به دستاوردهای فصل پاییز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اظهارداشت: با توجه به تقاضای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های پرورش ماهی فوق متراکم در شهرهای ملاثانی، بهبهان و شوشتر، نحوه محاسبه حق اشتراک انشعاب آب مورد نیاز این واحدها نیازمند بازنگری بود.

وی کسب و کارهای مرتبط با حوزه شیلات و آبزی پروری را در رسته‌های کاری بخش کشاورزی عنوان‌کرد و گفت: لذا محاسبه حق اشتراک آب ویژه  واحدهای پروژه‌های پرورش ماهی فوق متراکم در استان از صنعتی به کشاورزی مورد بازنگری و موافقت سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: پیش از این به‌دلیل مطالبه هزینه حق اشتراک به میزان 70 میلیارد  ریال ویژه هر پروژه پرورش ماهی به شیوه فوق متراکم با نرخ صنعتی، این پروژه‌ها فاقد توجیه اقتصادی محسوب می‌شدند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از پرورش ماهی به روش فوق متراکم به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی استان به منظور اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: با توجه به جایگاه اول آبزی پروری خوزستان در کشور، حفظ این رتبه نیازمند انجام برنامه های توسعه‌ای و بکارگیری از طرح‌های کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محدودیت منابع آب در حوضه‌های آبی کارون و دز فعالیت‌های مربوط به آبزی پروری را نباید تحت تاثیر قرار دهد گفت: به همین منظور سال گذشته در کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون، طی پیشنهاد مشترک اداره کل شیلات و محیط زیست خوزستان، پرورش ماهی بصورت متراکم و با بازچرخوانی آب به تصویب رسیده است.

عموری افزود: با توجه به مصرف بهینه آب در اینگونه طرح‌ها، بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه‌ها استقبال خوبی داشته است.

بر اساس این گزارش، تولیدات شیلاتی کل کشور یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن است که استان خوزستان هم اکنون با تولید ۱۴۱ هزار تن تولیدات شیلاتی از جمله آبزی پروری و صید و صیادی رتبه سوم کشوری را دارد.

در حال حاضر خوزستان از رتبه نخست آبزی پروری در کشور برخوردار است و در حوزه صید و صیادی با بیش از ۵۱ هزار تن میزان صید، بعد از استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر رتبه چهارم را از آن خود کرده است.

خوزستان در حوزه تولیدات منابع آب های داخلی (برداشت ماهیان از تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه پشت سدها ) نیز رتبه دوم را دارد.

دستاورد 14:08:58 _ 00/09/23 22:30