در کارگروه تخصصی شورای استان خوزستان مطرح شد: ضرورت تأمین و افزایش تجهیزات مورد نیاز بارگیری و صادرات کلینکر


موضوع درخواست افزایش تجهیزات در بندر امام خمینی جهت بارگیری در بارج در دستور کار کارگروه کارشناسی، مورخ 20/06/1400 قرار گرفت؛ افزایش بی سابقه کرایه های کشتی و عدم توجیه اقتصادی تحویل کلینکر به روش c&f ، خریداران این محصول را واداشته است، که برای حمل و بارگیری کلینکر از بارج استفاده نمایند.
در این شرایط استفاده از برخی تجهیزات بخصوص جرثقیل گریز ناپذیر می باشد؛ که تهیه و تأمین آن در بندر امام خمینی همواره با مشکلاتی روبرو است؛ لازم بذکر است  بالغ بر 100 هزار تن کلینکر در محل آن بندر تخلیه شده و به دلیل محدویت های ایجاد شده در استفاده خدمات تجهیزات بارگیری، روند صادرات کالای مذکور دچار مشکل شده است. نگهداری کلینکر در بلند مدت تأثیرات منفی بر کیفیت آن به لحاظ فیزیکی و شیمیایی خواهد گذاشت و همچنین هزینه هایی را به صادرکنندگان تحمیل خواهد نمود
از آنجایی که بهبود نسبی شرایط حمل کلینکر با کشتی، مستلزم همکاری، هماهنگی و اقدام دستگاه های متولی بود، این موضوع توسط دبیرخانه شورای استان مورد پیگیری قرار گرفت؛ اهم نقطه نظرات مطرح شده در این نشست به شرح زیر می باشد:

جناب آقای  زمانیان – نماینده شرکت های سیمان
ایشان با اشاره به تلاش شرکت های سیمان در راستای توسعه صادرات محصولات تولیدی گفت: به همین منظور طی سه ماه گذشته بیش از 100 هزار تن محصول کلینکر در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.
زمانیان با بیان اینکه حمل این میزان کلینکر به واسطه برنامه ریزی های دقیق و اثربخش از کارخانجات سیمان تا محل این بندر صورت گرفته است افزود: حمل این میزان محصول از درب کارخانه ها مستلزم بکارگیری ناوگان حمل و نقلی منسجم است که برای شرکت ها هزینه های زیادی را درپی داشته است.
وی ادامه داد: این میزان کلینکر با هدف صادرات به کشورهایی مختلف حمل و در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است اما به واسطه برخی مشکلات در زمینه هزینه سوخت، تهیه کشتی متناسب با این حجم از صادرات کلینکر محقق نشد و بالاجبار طی هماهنگی صورت گرفته، از کشتی های کوچک مقیاس (بارج با ظرفیت 2 هزار تن) استفاده شد.
 ایشان از بندر امام خمینی (ره) به عنوان مهمترین بندر تخلیه نهاده و غلات وارداتی به کشور نام برد و گفت: اولویت اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تخلیه محموله های وارداتی از کشتی هایی است که در بندر امام خمینی (ره) پهلو می گیرند و همین موضوع فعالیت های صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است.
زمانیان افزود: روند بارگیری کشتی های کوچک مقیاس اختصاص یافته به بارگیری محموله های کلینکر صادراتی به کندی انجام می شود و رفع این مشکل نیازمند اختصاص تجهیزات مورد نیاز بیشتر از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان می باشد.
وی با بیان اینکه برای بارگیری محموله های موجود تنها یک جرثقیل اختصاص یافته است گفت: تسریع در روند بارگیری 100 هزار تن کلینکر دپو شده در بندر امام خمینی (ره)، نیازمند استفاده از جرثقیل و نوار نقاله های بیشتری است.
ایشان با اشاره به شرایط جوی و احتمال بروز بارندگی در منطقه عنوان کرد: در صورتی که چنین پدیده ای رخ دهد، این میزان محصول صادراتی از بین خواهد رفت.
وی اذعان داشت: بارگیری کشتی های باری کوچک مقیاس جهت صادرات این میزان محصول کلینکر تداوم دارد؛ ولی روند فعلی با بکارگیری از یک جرثقیل ادامه دارد در صورتی که تامین یک دستگاه جرثقیل دیگر برای تسریع در فرآیند بارگیری ضروری است.
 
جناب آقای احمدی- رئیس اداره امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان:
ایشان با بیان اینکه بندر امام خمینی (ره) از سابقه بسیار طولانی در حوزه صادرات مواد معدنی برخوردار است گفت: تاکنون مشکل حاد و غیرقابل حلی در این زمینه (روند صادرات مواد معدنی) به وجود نیامده است.
احمدی تصریح کرد: تغییرات به وجود آمده در شرایط حمل دریایی کالا باعث افزایش ورود بارج ها (کشتی های کوچک مقیاس باری) به اسکله های بندر امام خمینی (ره) شده است.
وی با بیان اینکه این بندر در مقایسه با بندر خرمشهر از اسکله های بسیار بزرگتری برخوردار است افزود: معمولا چنین اسکله هایی، پذیرای کشتی های بزرگ مقیاس با ظرفیت حمل 50 هزار تن بار هستند.
ایشان ضمن تشریح اولویت های اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در زمینه تخلیه کالاهای اساسی و غلات وارداتی به کشور بیان داشت: باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از تجهیزات این بندر به حوزه تخلیه کالاهای اساسی مطابق با سیاست‌های تعیین شده دولت برای تامین نیاز کشور اختصاص می یابد.
احمدی افزود: با این وجود، بندر امام خمینی (ره) به تعهدات خود نسبت به امر صادرات نیز پایبند است و برابر با برنامه ریزی های تعیین شده، اقدام خواهد شد.
وی همچنین در خصوص بکارگیری از بارج ها برای حمل کلینکر شرکت سیمان نهاوند گفت: در روند بارگیری این محموله صادراتی، نوع کشتی ها با تغییراتی همراه شده است که همین موضوع باعث افزایش سرویس اسکله ها شده است.
احمدی یادآورشد: کشتی های حمل 50 هزار تنی در هنگام پهلوگیری  به مدت 4 تا 5 روز از اسکله خدمات دریافت می کنند و این اتفاق در خصوص کشتی های کوچک مقیاس (بارج) با ظرفیت 2 هزار تن نیز یکسان است.
ایشان با بیان اینکه شرکت سیمان نهاوند برای حمل 100 هزار تن کلینکر از کشتی های کوچک مقیاس 2 هزار تنی استفاده می نماید گفت: لذا باتوجه به دشواری های پیش آمده در تامین کشتی های بزرگ مقیاس، خدمات دهی اسکله ها نسبت به بارج ها با همان کیفیت (مانند خدمات دهی ویژه کشتی های 50 هزار تنی) و بدون تغییرات، استمرار دارد.
رئیس اداره امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یادآورشد: شرکت های سیمانی باید توجه داشته باشند که بندر امام خمینی (ره) یک بندر عبوری می باشد و محل دپو و نگهداری چنین محصولی نیست.
وی با بیان اینکه تعیین اولویت ارائه خدمات در زمینه تخلیه محموله های وارداتی جنبه اقتصادی ندارد گفت: تسریع در تخلیه کالاهای اساسی، سیاست دولت برای دسترسی سریعتر مردم به این کالاها می باشد.
احمدی با بیان اینکه به واسطه ورود کشتی های وارداتی بزرگ مقیاس به بندر امام خمینی (ره) امکان اختصاص جرثقیل با ظرفیت بارگیری کلینکرهای صادراتی شرکت سیمان نهاوند مقدور نمی باشد گفت: این شرکت برای تسریع در فرآیند بارگیری محموله‌های صادراتی خود می تواند خارج از بندر نسبت به اجاره جرثقیل اقدام نماید.
وی با بیان اینکه پیش از این 2 جرثقیل ویژه بارگیری محصولات معدنی فعالیت داشتند گفت: یکی از این دستگاه ها (جرثقیل) دچار آتش‌سوزی شده است و هم‌اکنون در دست تعمیر می باشد.
 
جناب آقای علی‌نژاد - مسئول صادرات اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان:
ایشان از ورود بارج به اسکله های بندر امام خمینی (ره) را یک معضل عنوان کرد و گفت: روند خدمات دهی به این کشتی ها، اغلب شاخص های بندر را دچار اختلال می کند.
علی نژاد با بیان اینکه توقف یک بارج با ظرفیت 2 هزار تن در اسکله خدمات یک کشتی 50 هزار تنی را دریافت می‌کند گفت: علیرغم صدماتی که بارج ها به بندر وارد می کنند، اما هیچگاه ارائه خدمات به آنها متوقف نشده است.
وی به حمایت های بندر امام خمینی (ره) از صادرات کالا اشاره کرد و گفت: فعالیت های صادراتی در بندر امام خمینی (ره) با تخفیف های متعدد و چشمگیری نسبت به بخش واردات برخوردار است.
مسئول صادرات اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال 1399 کلینکر از بندر امام خمینی (ره) به وسیله 29 کشتی و 3 بارج صادر شد گفت: از ابتدای امسال تاکنون، صادرات این محصول از 23 کشتی و 15 بارج استفاده شده است.
علی نژاد بیان داشت: به واسطه کاهش بکارگیری از کشتی های بزرگ مقیاس، خدمات دهی اسکله ها به بارج 5 برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه به دلیل رعایت اصول زیست محیطی و بهداشتی اسکله های انتهایی بندر امام خمینی (ره) جهت بارگیری مواد معدنی تعیین شده اند گفت: این اسکله ها، توانایی حضور جرثقیل های سنگین را ندارد و به همین دلیل بکارگیری جرثقیل دیگر نقاط بندر در این اسکله ها امکان پذیر نمی باشد.
مسئول صادرات اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: ضمن اینکه روند تعمیر جرثقیل دچار حادثه، با جدیت دنبال می‌شود، اختصاص و بهره برداری 2 شیپ لودر ویژه بارگیری بارج های تعیین شده برای حمل کلینکر صادراتی شرکت سیمان نهاوند امکان پذیر خواهد بود.
 
سرکار خانم عموری- رئیس اتاق اهواز و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان:
ایشان با ابراز نگرانی از تضعیف کیفیت کلینکرهای دپو شده در محل بندر امام خمینی (ره) با توجه به بارندگی های احتمالی (در فصل پاییز) گفت: از اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درخواست می‌شود که همکاری‌های لازم برای بارگیری این محموله‌های صادراتی صورت گیرد.
عموری ضمن تاکید بر ارائه تجهیزات و امکانات مورد نیاز بیشتر برای بارگیری کلینکر صادراتی شرکت سیمان نهاوند افزود: همکاری‌های صورت گرفته از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان برای حمل این محموله صادراتی از ضرر و زیان بخش خصوصی جلوگیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: از اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درخواست می‌شود که طی جدول زمانبندی، فهرست تجهیزات و خدمات قابل ارائه برای بارگیری کلینکرهای صادراتی شرکت سیمان نهاوند را به دبیرخانه شورا ارائه نماید.
پس از مذاکرات صورت گرفته موارد به شرح زیر مقرر گردید:
1- مقرر گردید شرکت های سیمان و صادرکنندگان برنامه زمانبندی صادرات کلینکر را تهیه به اداره کل بنادر و دریانوری و نیز دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ارسال نمایند.
2- مقرر گردید اداره کل بنادرو دریانوردی تجهیزات مورد نیاز از جمله یک دستگاه جرثقیل و دو دستگاه شیب لودر(نوار نقاله ) را در اختیار صادرکنندگان به جهت سهولت در بارگیری و صادرات کالای مورد نظر، قرار دهند.

 

کارگروههای تخصصی 12:11:45 _ 00/10/15 22:30