اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

زمینه های مناسب خوزستان برای جذب سرمایه گذاری های مختلف در بخش صنایع بسته بندی و تبدیلی خرما

اتاق اهواز جمعه 07/Aban/1400 10:30

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در پیامی به چهارمین نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما، فرآوری و صنایع بسته بندی در شیراز تاکید کرد: خوزستان از زمینه های مناسبی برای جذب سرمایه گذاری های لازم در بخش صنابع بسته بندی و تبدیلی خرما برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز متن پیام شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به چهارمین نمایشگاه خرما، فرآوری و صنایع بسته بندی در شیراز به شرح زیر است:
خوزستان یکی از مناطق بی‌نظیر به لحاظ کشاورزی در ایران و کم نظیر در دنیا است.استان خوزستان توان و ظرفیت استفاده از ۱۹میلیارد متر مکعب آب را برای سطح زیر کشتی معادل یک هزار و 620 هکتار از اراضی را دارد که با به کارگیری تکنولوژی مناسب می تواند ۲۳ میلیون تن تولیدات زراعی و باغی، یک هزار و 56 تن محصول دامی و ۲۲۵ هزار تن فرآورده‌های آبزیان را داشته باشد.
این استان نقش بسیار بارزی در خودکفایی محصولات اساسی مثل گندم، ذرت دانه ای، شکر و فرآورده‌های دامی و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی در زمینه آبزیان، محصولات باغی خصوصاً خرما، سبزی و صیفی، گل و گیاه، خدمات فنی و مهندسی، دام مازاد بر مراتع و... را دارد.
یکی از محصولات مهم تولیدی این استان خرما می باشد، خرما به عنوان بستری اقتصادی-اجتماعی از دیرباز نقش مهمی در عرصه تامین غذا، اقتصاد، اشتغال، امنیت و توسعه پایدار منطقه ایفا نموده است؛ وجود بیش از ۴۰ هزار واحد بهره بردار در زمینه خرما شاهدی بر این ادعا است.
خوزستان با دارا بودن بیش از ۴۱ هزار هکتار نخلستان یکی از ۶ استان اصلی تولید خرما در کشور می باشد؛ از این رو با توجه به حجم تولید سالانه، بین ۴۰ الی ۳۰ درصد صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است؛ به دلیل سهم بالای صادرات، این استان به عنوان قطب صنایع بسته بندی خرمای کشور شناخته می شود.
در حال حاضر خرما در ۱۵ استان کشور کشت و پرورش داده می شود؛ لیکن شش استان از جمله کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان عمده خرما کشور را تولید می نمایند.
سطح زیر کشت نخیلات در 19 شهرستان استان خوزستان بالغ بر 41 هزار هکتار می باشد و بیشترین سطح زیر کشت استان در شهرستان شادگان و آبادان انجام می شود که عمده این تولید در سطح سه شهرستان آبادان، شادگان و کارون حاصل می گردد.
در استان خوزستان بالغ بر ۷۵۰ رقم خرما تولید می شود و مهمترین ارقام تجاری تولیدی استان شامل استعمران، زاهدی، کبکاب، برحی، گنتار و حلاوی می باشد.
اما خرمای معروف استان رقم استعمران است که ۶۳ درصد کل تولید را در برمی گیرد و رخی گونه های دیگر مثل زاهدی نیز از جنبه های صادراتی برخوردار هستند.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در سال 1399 از مجموعه ۲۲۹ هزار تن تولید خرما در استان به طور متوسط در حدود ۲۵ درصد آن به صورت تازه خوری در داخل مصرف می‌گردد؛ همچنین ۱۴ درصد آن به صورت صنعتی و ضایعات جدا می‌شود و تقریباً حدود 21 درصد آن در داخل کشور صادرات و ۴۰ درصد دیگر نیز به بازارهای هدف صادر می‌شود.
همچنین بالا و ۶۰ درصد خرمای تولید شده در استان قریب به ۱۵۵ هزار تن آن به خرمای استعمران و زاهدی تعلق دارد که جزو ارقام خرید توافقی و همچنین صادراتی و مورد حمایت هستند.
از جمله حلقه های ضروری برای توسعه محصول خرما ایجاد و گسترش واحدهای بسته بندی مدرن و صنایع تبدیلی و فرآوری خرما است؛ استان خوزستان ظرفیت های بالقوه برای احداث صنایع فرآوری خرما، با توجه به حجم محصول و نزدیکی به بازار هدفی همچون عراق و مجاور بودن با استان های خرماخیز را دارد.
در استان تاکنون ۱۳ واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت ۳۹ هزار تن ایجاد شده است؛ استان خوزستان با توجه به میزان تولید و ظرفیت های موجود می تواند ماده اولیه کارگاه های تولیدی لواشک وعسل خرما را تامین و بهترین لواشک و عسل خرما را تولید کند.
علاو بر این باتوجه به اینکه خرمای خوزستان یک محصول صادرات محور می باشد؛ این استان سهم بسزایی در صادرات خرمای کشور دارد، به نحوی که سالانه بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ درصد کل صادرات خرما را به خود اختصاص می‌دهد.
نقش آفرینی واحدهای درجه بندی، بسته بندی و صنایع تبدیلی خرما در این استان نقش تاثیرگذاری در عملکرد صادرات خرمای استان و کشور دارند. خوزستان حدوداً ۶۸ واحد درجه بندی، بسته بندی و صنایع تبدیلی خرما دارد که اشتغال بالایی را هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم ایجاد نموده است. واحدهای مذکور به لحاظ پراکندگی جغرافیایی بیشترین تمرکز استقرار را در شهرستان شادگان دارند.
این درحالی است که کشورهای اروپایی (انگلستان، آلمان، هلند و سوئد)، استرالیا، نیوزلند، کانادا و کشورهای اروپای شرقی (لهستان و روسیه) و ایالات متحده آمریکا از جمله بازارهای هدف خرمای بدون هسته محسوب می شود.
همچنین بازارهای هدف خرمای هسته‌دار نیز ملل اسلامی هستند که شامل کشورهای اندونزی، مالزی، هندوستان، پاکستان و ممالک آسیای مرکزی، روسیه، اوکراین و تعدادی از کشورهای اروپای شمالی مانند سوئد، نروژ و دانمارک را دربر می گیرد.