اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

خیز بخش خصوصی برای توسعه صادرات هوایی از خوزستان/  عموری: کد واردات و صادرات فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی اهواز احیاء شود

اتاق اهواز یکشنبه 23/Aban/1400 10:23

 صادرات محصولات غیرنفتی از خوزستان با وجود اینکه همواره به صورت سنتی انجام می‌شود اما نسبت به سال گذشته روند روبه رشدی را در پیش گرفته اما در این بین نیاز است تا حلقه‌های مفقوده تجارت خارجی این استان مانند استفاده از ظرفیت‌های صادراتی مرز هوایی مورد توجه قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز مستعدترین مسیر جابه جایی کالاهای کشاورزی تولید شده در خوزستان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را فعالیت مرز هوایی فرودگاه دزفول بیان‌کرد و گفت: به موازات افزایش تولید، باید رشد صادرات محصولات کشاورزی در خوزستان در نظر گرفته شود، به‌همین دلیل در سال‌های گذشته تلاش‌ زیادی برای راه‌اندازی خط هوایی دزفول به روسیه صورت گرفته است.

شهلا عموری با اشاره به اینکه سرمایه گذار مربوط به فعالیت مرز هوایی دزفول در حال تامین زمین مورد نیاز برای ایجاد باند فرود هواپیماهای کارگو (باری) است ادامه‌داد: در صورت فعالیت مرز هوایی فرودگاه دزفول، ظرفیت صادرات هوایی محصولات تولیدی استان خوزستان به شکل چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های فرودگاهی در اهواز برای توسعه صادرات هوایی بیان‌داشت: در گذشته فرودگاه بین المللی سردار شهید سلیمانی اهواز به عنوان فرودگاه مرکز استان از کد واردات و صادرات برخوردار بود که از این طریق، تجار و بازرگانان مختلف می توانستند از طریق پروازهای مختلف، کالای صادراتی خود را به کشورهای هدف صادر کنند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: در کنار ظرفیت‌های صادرات هوایی موجود، انتظار می رود که با همکاری و تعامل مشترکی که با گمرکات خوزستان صورت می‌گیرد، کد واردات و صادرات فرودگاه بین المللی اهواز مجدد صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه اختصاص این کد به فرودگاه اهواز، نیازمند استقرار گمرک به صورت دایم در این فرودگاه است گفت: اگر اداره کل فرودگاه‌های خوزستان، فضای مورد نیاز استقرار گمرک را فراهم کند، فعالیت‌های صادراتی با سرعت بیشتری انجام می‌گردد.

عموری، با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی از طریق فرودگاه اهواز و دیگر فرودگاه‌های بین المللی خوزستان ادامه داد: تجار خوزستانی، تمایل دارند که محصولات صادراتی مختلف خود را از طریق فرودگاه‌های استان به کشورهای هدف صادرکنند.

وی اضافه‌کرد: هم اکنون بخشی از محصولات تولیدی خوزستان از طریق فرودگاه شیراز، تهران و یا مسیرهای هوایی دیگر استان‌های کشور (پس از حمل و نقل زمینی داخلی) به کشورهای هدف، صادر می‌شود و این عملکرد صادراتی در اطلاعات و آمار استان خوزستان ثبت نمی‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: برای ساماندهی و تهیه برنامه‌ای مدون در زمینه صادرات هوایی محصولات، انعقاد تفاهمنامه‌ای چندجانبه بین اداره کل فرودگاه‌های خوزستان، گمرکات و اتاق بازرگانی اهواز پیگیری خواهد شد.


بنا به این گزارش با عضویت دائم ایران در اتحادیه اوراسیا، صادرات هوایی از خوزستان که ظرفیت تولید سالانه ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به دلیل صادرات سنتی کالا از  خوزستان، همواره کشور عراق مقصد ۲۵ درصد از کل صادرات از مرزهای این استان را به خود اختصاص داده که به ترتیب مرزهای شلمچه، بندر امام خمینی (ره) و چذابه مبدا صادرات زمینی و دریایی کالاهای استان خوزستان به این کشور به شمار می روند.

از سوی دیگر خوزستان با وجود فرودگاه های اهواز، آبادان و دزفول باید زمینه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین تقویت امکانات فرودگاهی آن برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی بیش از پیش در دستور کار مجموعه مدیریت اقتصادی قرار گیرد.

هم اکنون شرکت‌های هواپیمایی داخلی علاوه بر جابه جایی مسافر، فعالیت قابل توجهی را برای حمل کالای صادراتی از فرودگاه‌های اهواز، آبادان و دزفول به نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند که افزایش میزان جابه جایی این کالاها نیازمند اطلاع رسانی و تعامل هرچه بیشتر با فعالان اقتصادی و تجاری استان است. در این بین باید تاکید کرد که اطلاعات مربوط به صادرات هوایی از فرودگاه های استان خوزستان به تفکیک قابل ارائه نیست.

کالاهای غیرنفتی از جمله محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی، فلزی و شیمیایی از مهمترین اقلام صادراتی خوزستان به کشورهای هدف هستند. برابر با ارزیابی در گمرک خوزستان طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰،  صادرات این کالاها به میزان ۶ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۹۷۱ تن به ارزش ۵۵۱ هزار و ۳۲۶ میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ۲۳۸ هزار ریال معادل ۲ میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۲۲ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۲ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۰۲ درصد رشد داشته است.