اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز: اکسپو تجمعی جهانی و اطلاع از آن ضرورتی برای فعالان اقتصادی است !

اتاق اهواز یکشنبه 30/Aban/1400 14:18

اشاره: اعزام هیات اتاق بازرگانی اهواز بمنظور بازدید از نمایشگاه بین المللی اکسپو در دُبی از آن جهت که نمایشگاه مذکور یک رویداد بزرگ جهانی و شرکت کنندگان در آن بیش از ۱۹۰ کشور را تشکیل می دهند حایز اهمیت است. برای اطلاع از کم و کیف این سفر و جزئیات مربوط به بازدیدهای انجام شده، به سراغ سیدسلطان حسینی امین ( نائب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز ) رفتیم و مصاحبه ی پیش رو را با ایشان به انجام رساندیم:

 اکسپو عنوان نمایشگاهی جهانی است که هیات اتاق بازرگانی اهواز به قصد آن عازم شهر دُبی در امارات متحده عربی شد. در این باره بگوئید؟

 قبل از اینکه به جواب شما برسیم بهتر است نکته ای یا اشاره ای در خصوص هیات اعزامی اتاق اهواز داشته باشم. هر چند که اکسپو رویدادی بسیار مهم و بازدید چندین روزه از آن برای فعالان اقتصادی راهگشا و مفید است اما هدف هیات ما صرفاً بازدید از اکسپو نبوده و دیدارهای مختلفی با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط به امر تجارت و اقتصاد داشتیم اما محوریت سفر این نمایشگاه است.

شما در اکسپو می توانید قریب به اتفاق کشورهای جهان را در یک موقعیت جغرافیایی محدود ببینید و با جزئیات زیادی از تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و حتی طبیعت جفرافیایی آنها آشنا بشوید که به نظر من این یک فرصت منحصربفرد برای بازدیدکنندگان بویژه فعالان اقتصادی بشمار می رود.

 برداشت شما از ایده ی اکسپو چیست؟

 من در ابتدای بازدید از آن رویداد عظیم جهانی این برداشت را کردم که امکان تحقیق و بررسی اجمالی در زمینه های پیش گفته همچون فرهنگ، تاریخ و... بویژه موضوعات مرتبط به اقتصادِ هر کشور از طریق اکسپو برای دومین بار پس از نمایشگاه میلان ایتالیا در سال ۲۰۱۵ ممکن شده است.

تصور بکنید بیش از ۱۹۰ کشور جهان طی ۶ ماه حضور خود در آن نمایشگاه تلاش می کنند گذشته ی خود را برای بازدیدکنندگان بگونه زیبا و تاثیرگذار ترسیم کنند و با ظرافت و ملایمت هرچه تمام تر و با استفاده از تکنولوژی روز می کوشند تا پلی میان گذشته و حال خود بسازند تا از این طریق بتوانند چشم اندازی روشن از آینده آن کشور به مخاطبان ارایه دهند. برداشت و تصور من از این رویداد جهانی همین است.

 آیا اکسپو برای کشور میزبان فواید و منافع اقتصادی در پی خواهد داشت؟

 البته همینطور است و کشور امارات و حکومت محلی دُبی با تاسیس زیرساخت بسیار عظیم در خارج از شهر و تبدیل آن زمین شوره زار و لم یزرع به نقطه ای بسیار آباد قطعا بدنبال کسب منافع و اعتبار مضاعف بوده است.

بر اساس آنچه مسئولان برگزاری نمایشگاه اعلام کرده و می کنند پیش‌بینی می شود که عایدات ناشی از برگزاری ۶ ماهه اکسپو و دیدار تقریبی ۳۰ میلیون بازدید کننده از آن عایدات ۷ میلیارد دلاری داشته باشد. این را هم در نظر بگیرید که سفر مستمر بازدیدکنندگان از اقصی نقاط جهان به دبی چه تاثیر شگرفی بر کسب و کار و اقتصاد آن بر جای خواهد گذاشت.

 کشور ما نیز در این رویداد شرکت کرده است‌. لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

 بله کشور ما در این تجمع بزرگ جهانی حضور دارد. ایران در اکسپو ۲۰۲۰ با شعار " ایران تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها " حاضر شده و متناسب با هزینه های نسبتاً کم صورت گرفته در آن ( نسبت به دیگر کشورها ) اقدامی قابل ستایش ارایه داده است. بنده و هیات همراه جلسه ی بسیار مفصلی با مسئولان پاویون ایران داشتیم و از بسیاری جزئیات و مشکلات و محدودیتهای مالی که تیم اجرایی در مسیر کار داشتند مطلع شدیم. ما نیز پیشنهاداتی از جمله اعزام هرچه بیشتر فعالان‌ هنری - اقتصادی همچون صنایع دستی و امثال اینها جهت حضور در پاویون و عرضه تولیدات و آثار خود تاکید نمودیم که خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال آن مسئولان مواجه گردید.

 آقای حسینی از دیدگاه اقتصادی یکی از غرفه هایی که بیش از سایر غرفه ها (کشورها) آن را واجد شرایط ارتباط می دانید مربوط به کدام کشور است و چرا؟

 ببینید نشانه کردن یک کشور از میان ۱۹۰ کشور کار آسانی نیست زیرا بلحاظ اقتصادی به داشته ها و ظرفیتهای هر کشور بگونه خاص باید نگاه کرد اما من در بُعد شخصی آنهم بدلیل سوابق فعالیت و ارتباطات قبلی بر عمان کمی بیشتر از سایر کشورها تمرکز کردم. البته سوریه بدلیل خروج تدریجی از جنگ داخلی و نیاز شدید آن به بازسازی و ضرورت تامین مواد و کالا نیز مورد توجه بنده و هیات همراه واقع شد که در حال حاضر در حال آنالیز در خصوص نحوه تعامل صادرات - واردات به آن کشور ( پس از اعطای مجوز از سوی مقامات دولتی ) می باشیم. بسیاری دیگر از کشورها مورد توجه اعضای هیات قرار گرفتند. نکته این است که یک تاجر از کدام زاویه ی اقتصادی به کشورهای شرکت کننده نگاه می کند.

 از دیدار هیات با هیات مدیره شورای بازرگانان ایرانی مقیم دُبی بگوئید؟

 دیدار بسیار خوبی با اعضای شورای بازرگانان ایرانی مقیم دُبی برگزار شد. همچنین با جمعی از بازرگانان ایرانی فعال نیز دیدار کردیم و پیرامون بسیاری از مسائل مرتبط به امر تجارت گفتگوهای سازنده ای داشتیم. آنها مشکلات پیش روی تجارت همچون مشکلات اقامت، بانکی، حمل و نقل و ... را با ما در میان گذاشتند که در همین راستا تلاش می کنیم از طریق اتاق ایران نسبت به انتقال آن موانع و مشکلات با هدف کاستن از آثار آنها اقدام نمائیم.

 شخص شما بعنوان نائب رئیس اتاق بازرگانی اهواز، آیا خوزستان را از جهت ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی برای آن مجموعه معرفی کردید؟

 خوزستان بعنوان قلب اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، مُعرف حضور حاضران در آن جلسه بود. با این وجود ریاست محترم اتاق اهواز شرحی از پتانسیل و ظرفیتهای این استان و امتیاز آن نسبت به بسیاری از استانها ارایه کرد اما من از زاویه ی دیگر به موضوع خوزستان نگاه کردم و از آن زاویه نسبت به معرفی ان پرداختم. شکی نیست که همجواری خوزستان با دریا و چند بندر یکی از امتیازات انکارناپذیر برای هر نوع تجارت است که این امتیاز اگر با خصوصیات فرهنگی همچون زبان بسیاری از تجار خوزستانی که عربی است و وجه مشترک‌ تجار اماراتی نیز می باشد، در نظر بگیریم، این امر می تواند در تحکیم هرچه بیشتر روابط و مراودات تجاری اثرساز باشد. قصد بنده از بیان این موضوع آن است که زبان و خصوصیات فرهنگی مشترک یک نقطه قوت اضافی است که چنانچه بشکل صحیح بکار گرفته شود قطعا بر افزایش مراودات و استحکام تعامل فی مابین اثر خواهد گذارد.

 از دیدار با ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات همچنین از دیدار با کنسول اقتصادی ایران در امارات برای خوانندگان بفرمائید؟

 به نظر من آقای فرزانگان بعنوان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات شخصی لایق هستند. این را بر اساس دادهای عاطفی یا بر اساس سلیقه نمی گویم بلکه بررسی عملکرد ایشان همچنین حضور فعال و مستمر وی در قضایای مربوط به تجار ما و تلاش وی جهت نزدیک کردن مواضع دو کشور در راستای حل و فصل مشکلات پیش گفته و... باعث شده است که بنده از صفت لیاقت برای ایشان استفاده کنم. ما با ایشان مذاکراتی خوبی داشتیم و بسیار امیدوار هستیم که تلاشهای وی به ثمر بنشیند و موانع متعدد که تجار ما در دبی با آن مواجه هستند از میان برداشته شود.

 دیدار با کنسول اقتصادی ایران چگونه بود؟

 گزارشی که ایشان از چشم انداز وضعیت روابط ما با امارات ارایه کرد بیانگر حُسن نیت طرف اماراتی است. ایشان با تکیه بر مذاکرات پی در پی با مسئولان کشور امارات و حکومت محلی دُبی بسیار خوشبین و امیدوار هستند که در آینده نزدیک شاهد گشایشهای خوبی در روابط دوجانبه خواهیم بود.

 آیا دیدارهایی با فعالان اقتصادی امارات یا دُبی داشتید؟

 بله همانطور که گفته شد تعدادی از فعالان اقتصادی امارات در حاشیه جلسه با شورای بازرگانان ایرانی مقیم دُبی با اعضای هیات اتاق اهواز ارتباط برقرار کردند. البته این دیدارهای دو و چندجانبه به فراخور تخصص و زمینه ی فعالیت هر کدام از دوستان ما و طرفهای مقابل صورت پذیرفت. در تمام مدت اقامت نیز دیدارهای انفرادی با فعالان اقتصادی برقرار بود. بعنوان مثال بنده نیز هم در هتل محل اقامت و هم در دفاتر چند تن از تُجار دیدارهای مفیدی داشتم.

 شما بهتر می دانید که در دهه های اخیر، بخش قابل توجهی از واردات کشور از طریق دُبی انجام می شد که با افزایش ناگهانی ارز و تشدید مبارزه با قاچاق در مبادی (ورودی) دریایی همچنین با شیوع بیماری کرونا و مسئله تحریم این مبادلات به حداقل خود در طول دهه های اخیر رسید. لطفا در این خصوص توضیحاتی جهت اطلاع خوانندگان ارایه بفرمائید؟

 واقعیت امر آن است که من در سفر به دبی، وقت مناسبی برای بررسی و ارزیابی بازار دُبی در رابطه با کالاهایی که در طول سالیان گذشته از طریق دُبی وارد کشور می شد، انجام دادم. هدف من مقایسه ی قیمتهای عمده در دبی با قیمت آن کالاها در بازار داخلی با احتساب کلیه ی هزینه هایی است که به واردات تعلق می گیرد.

 آقای حسینی ایا سفر به دُبی را مفید تلقی می کنید؟

بله خصوصاً اینکه بیماری کرونا طی ۲ سال اخیر هرگونه دیدار بازرگانان را ناممکن کرده و مراودات رو در رو به حداقل ترین حالت خود رسیده بود لذا به نظر من این سفر یک نقطه عطف در بازگشت عافیت تجارت بین المللی به شمار می رود. کلیه اهداف مورد نظر اتاق از این سفر نیز محقق شده است.

گفتگو : محمد رضا مطیعی