اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پوریان ؛ رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده: عملیات اجرایی در زمینه صادرات دام زنده هنوز در کشور اجرایی نشده است

اتاق اهواز یکشنبه 05/Dey/1400 10:41

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: شیوه نامه صادرات دام زنده در دولت جدید و از ابتدای آذر ماه امسال ابلاغ شد اما علیرغم گذشت یکماه تاکنون، صادرکنندگان موفق به ارسال هیچگونه محموله ای به خارج از کشور نشده اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز منصور پوریان افزود: شیوه نامه های ابلاغی صادرات دام زنده از ابهاماتی برخوردار هستند که به بازنگری نیاز دارند.

وی اظهار داشت: به دلیل ابهامات موجود، صادرکنندگان با دستگاه های اجرایی از جمله سازمان دامپزشکی کشور دچار چالش هایی متعددی شده اند.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از ابتدای آذر ماه امسال، محموله های صادراتی دام زنده به مدت 33 روز است که در قرنطینه قرار گرفته اند، این درحالی است که فرآیند قرنطینه دام زنده جهت صادرات، باید کمتر از سه باشد .

پوریان با اشاره به مدت فرایند قرنطینه گفت : طولانی شدن فرآیند قرنطینه باعث تحمیل هزینه های مازاد به صادرکنندگان دام زنده شده است و از سوی دیگر، به منظور حمایت از تولیدکنندگان دامی ، صادرات مازاد بر نیاز کشور امری ضروری محسوب می شود.

وی ادامه داد : برای اینکه سیاست حمایتی وزارت جهادکشاورزی از دامداران (آزادسازی صادرات دام زنده) اثربخش باشد، باید فرآیندهای زائد و طولانی صادرات رفع شوند.

باتوجه به اینکه ابلاغیه این وزارتخانه برای آزاد سازی دام زنده تا پایان سال جاری مهلت دارد، تسریع در رفع موانع صادراتی دام زنده بسیار ضروری است.