اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

لایروبی رودخانه کارون در مقطع شهرستان باوی به شورای برنامه‌ریزی ارجاع شد

اتاق اهواز سه شنبه 14/Dey/1400 11:45

 استاندار خوزستان با اشاره به بروز مشکلات ناشی از رسوب رودخانه کارون در مقطع شهرستان باوی گفت: موضوع تامین اعتبار ویژه برای رفع مشکل کشاورزان این شهرستان در برداشت از این رودخانه در شورای برنامه‌ریزی خوزستان مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  صادق خلیلیان در شصت و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، در محل استانداری بیان کرد: شورای کشاورزی و شورای برنامه‌ریزی استان، به صورت مشترک برای تامین اعتبار مورد نیاز عملیات لایروبی رودخانه کارون در مقطع شهرستان باوی پیگیری‌ لازم را در دستور کار قرار خواهند داد.

وی ادامه‌داد: در صورت مشخص شدن توجیه اقتصادی این لایروبی، تلاش می‌شوداز منابع مالی استانی و ملی تامین اعتبار شود تا کشاورزان در تولید محصولات خود با مشکل روبه رو نشوند.

بخشی از کشاورزان شهرستان باوی، امکان برداشت آب از رودخانه را ندارند

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان نیز با بیان اینکه برخی از کشاورزان باوی خواستار انجام عملیات لایروبی رودخانه کارون در مقطع این شهرستان هستند گفت: سازمان آب وبرق خوزستان به استناد ماده ۲۱ توزیع عادلانه آب، برای کشاورزان این شهرستان مجوز برداشت آب از رودخانه با استفاده از الکتروپمپ را صادر کرده اما انحراف ایجاد شده در بستر رودخانه، امکان برداشت آب را تقریبا غیرممکن کرده است.

شهلا عموری افزود: از سازمان آب و برق خوزستان درخواست می‌شود ، برای رفع مشکل برداشت آب از سوی کشاورزان، مسیرهای انحرافی به سمت رودخانه کارون (در مقطع شهرستان باوی) ایجاد کند.

وی ادامه‌داد: همچنین منابع مورد نیاز برای لایروبی این مقطع از رودخانه کارون با هدف کاهش مشکلات جامعه کشاورزان شهرستان باوی از سوی شورای برنامه‌ریزی خوزستان مورد پیگیری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، بخش کشاورزی در استان خوزستان، وابستگی مستقیمی به رودخانههای استان از جمله کارون دارد. رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است؛ اما این رودخانه اکنون در مقاطع مختلفی دچار رسوب شده که برداشت از آن با مشکلات زیادی همراه شده است.

شهرستان باوی با مرکزیت ملاثانی در شمال اهواز واقع است.این شهرستان پیش از این از توابع اهواز بود.