اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رییس انجمن خرمای خوزستان:دانش‌بنیان شدن صنعت خرما باعث کاهش خام فروشی می‌شود

اتاق اهواز یکشنبه 04/Ordibehesht/1401 13:08

 رییس انجمن خرمای خوزستان با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد محصول خرمای تولیدی استان به خارج کشور صادر می شود گفت:دانش بنیان شدن واحدهای تبدیلی خرما در خوزستان، به منظور کاهش خام فروشی این محصول باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز ماجد مطوریان در نشست کمیته خرمای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز  بیان کرد: خرما در تجارت خارجی ایران، سهم قابل توجهی دارد اما حجم قابل توجهی از این تجارت به صورت خام فروشی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تبدیلی و بسته بندی خرما در خوزستان از دانش بنیان شدن و به کارگیری از دانش فنی لازم برای تولید محصولات فرآوری شده بهتر استقبال می‌کنند گفت: در این رابطه نیز تعدادی از واحدهای تبدیلی خرما، برای دانش‌بنیان شدن اقداماتی را انجام داده‌اند.

مطوریان افزود: صنعت خرما از مجموعه‌های حمایت کننده طرح‌های اشتغالزایی انتظار پشتیبانی بیشتری دارد که در این زمینه پیشنهاد می‌شود که با مشارکت اتاق بازرگانی اهواز، بنیاد برکت و پارک علم و فناوری خوزستان، ظرفیت و توانمندی‌ واحدهای تبدیلی خرما در استان به صورت میدانی بررسی شود.

رییس انجمن خرمای خوزستان ادامه داد: توسعه سرمایه‌گذاری‌ در بخش واحدهای فرآوری و تبدیلی خرما علاوه بر ارز آوری برای کشور، فرصت‌های مناسب شغلی را ایجاد می‌کند.

خرما استعمران یکی از ارقام صادراتی محصولات نخیلات خوزستان که تولید آن در پارسال حدود ۱۴۶ هزار تن بود و از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب شد.

مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است که پارسال از این میزان در مجموع ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شد که نسبت به سال زراعی ۱۳۹۹ پنج هزار تن افزایش داشت.

شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما خوزستان هستند.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.

بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.