اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز: تفاهم‌نامه‌های تجاری ایران و عراق اجرایی شوند

اتاق اهواز پنجشنبه 16/Tir/1401 21:53

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه ایران و عراق در حوزه های تجاری تفاهم‌نامه‌های رسمی متعددی دارند گفت: اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه‌ها باید همواره در دستور کار طرفین قرار گیرد تا روند توسعه تجارت بین آنها از شتاب بیشتری برخوردار شود.

شهلا عموری در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست هم‌اندیشی با رئیس اتاق بازرگانی بغداد در عراق اظهارداشت: ایران و عراق به عنوان کشورهای همسایه،دوستی و همکاری‌های بسیار خوبی در منطقه دارند.

وی تصریح‌کرد:این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه‌های مختلف توسعه یابد تا منافع اقتصادی هر دو طرف را درپی داشته باشد.

عموری باتاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایتخصصی محصولات ایرانی در کشور عراق و همچنین پذیرش هیات‌های تجاری در ایران،به معرفی هرچه بهتر توانمندی‌های اقتصادی تولیدکنندگان کشورمان منجر می‌شود افزود: در این رابطه هماهنگی‌های مستمری بین اتاق بازرگانی اهواز و رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی در عراق انجام شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح‌کرد:یکی از موضوعاتی که باید با جدیت در حوزه تجارت بین ایران و عراق پیگیری می‌شود؛موضوع اجرایی شدن هرچه بهتر مفاد تفاهم‌نامه همکاری‌ها است.

وی از جمله تفاهم‌نامه‌های کاربردی بین این کشورها را"همکاری صندوق های ضمانت صادرات"، " تفاهم‌نامه نمایشگاهی"، "موافقتنامه‌های حمل و نقل زمینی و ترانزیت، ریلی" و تفاهم‌نامه در حوزه امور "گمرکی"، عنوان‌کرد و افزود:این تفاهم‌نامه‌ها از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار هستند که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی از آنها به منظور رشد مبادلات تجاری استفاده کرد.

عموری با تاکید بر اینکه تدوین بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی جهت تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی از برنامه‌های اتاق بازرگانی اهواز برای رشد مبادلات تجاری با کشور عراق است گفت:متناسب با شرایط بازارعراق با همکاری دستگاه‌های دولتی باید برای فعال کردن تفاهم‌نامه ها و همچنین حضور مستقیم در بازار عراق،برنامه‌ای جامع و کاربردی تهیه شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح‌کرد:اتاق بازرگانی بغداد به عنوان اتاق پایتخت کشور عراق، آمادگی خود برای انجام پیگیری‌های لازم در حوزه اجرایی شدن تفاهمنامه‌های منعقد شده بین ایران و عراق را اعلام کرده است.

وی اضافه‌کرد:با همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود که روند توسعه تجارت ایران و عراق با برنامه ریزی‌های اساسی و ساختاری بروز شده، در آینده نزدیک با تحولات بسیار خوبی همراه باشد.