اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مهلت کوتاه قانون پایانه‌های فروشگاهی برای ثبت نام اختیاری مودیان/ همه فعالان اقتصادی مشمول ثبت‌نام هستند

اقتصادی چهارشنبه 22/Tir/1401 13:04

براساس قانون، کلیه صاحبان مشاغل(صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند و باید در مهلت قانونی تعیین شده نسبت به فراهم کردن زمینه برای صدور صورت حساب الکترونیکی اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  ، از روز گذشته سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که امکان ثبت نام فعالان اقتصادی در سامانه مودیان فراهم شده است. به این ترتیب اولین زیرسامانه از پایانه‌های فروشگاهی به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است. در حال حاضر عضویت در این سامانه اختیاری است اما در ماه‌های آینده (حدود سه ماه) عضویت در آن برای تمام مشمولین اجباری خواهد بود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی از سال 1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به گفته رییس سازمان امور مالیاتی قرار بود که ظرف 15 ماه(اردیبهشت سال 1400) اجرایی شود. داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در این خصوص گفته بود: زمانی که ما کار را تحویل گرفتیم، تنها 10 درصد از کار سامانه‌ای که باید ایجاد می‌شد انجام شده بود.

گفتنی است که هر رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos )، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد، به عنوان پایانه فروشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

براساس موضوع فصل‌های چهارم و پنجم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم کلیه صاحبان مشاغل(صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند.

با توجه به ماده 12 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کنندگان کالاها و خدمات به موجب این قانون و سایر قوانین از مالیات و عوارض معاف می‌باشند. همچنین فعالان افتصادی مستقر در ناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی که از حجم معاملات سالانه آنها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تایید هیئت وزیران می‌رسد بیشتر باشد، مکلف به عضویت و ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

لازم به ذکر است، این حکم شامل کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می‌شود. مودیان نیز برای ثبت‌نام در سامانه مودیان باید به سامانه الکترونیکی مالیات به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنند.

در فرآیند اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی فروشنده صورت حساب الکترونیکی صادر می‌کند و خریدار باید آن را تایید کند. همچنین اطلاعات تراکنش‌های بانکی نیز از طریق بانک مرکزی دریافت شده و با اطلاعات موجود در سامانه تجمیع می‌شود. به این ترتیب امکان صحت سنجی اطلاعات نیز وجود خواهد داشت.

شاهین مستوفی مدیر کل حسابرسی سازمان امور مالیاتی نیز در خصوص نتایج اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گفته بود: به واسطه شفاف‌سازی معاملات، می‌توانیم شاهد کاهش احتکار کالاها و همچنین فرار مالیاتی باشیم.

با در نظر گرفتن این شرایط، در صورتی که قانون پایانه‌های فروشگاهی به صورت کامل اجرا شود،  تمامی ارائه کنندگان کالا و خدمات باید صورت حساب الکترونیکی صادرکنند. این صورت حساب‌ها در سامانه مودیان ثبت و در کارپوشه مربوط به هر مودی ذخیره می‌شود. در چنین شرایطی علاوه بر مبارزه با فرار مالیاتی و شفاف شدن درآمدها و هزینه‌های مودیان، امکان شناسایی مسیر پول و کالا در کشور نیز وجود خواهد داشت. این مسئله نه تنها ابزاری قدرتمند برای سازمان امور مالیاتی است، بلکه یک امکان برای مبارزه با احتکار و کنترل نظام توزیع است.