اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری:چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای مستعد کشاورزی است

اتاق اهواز پنجشنبه 30/Tir/1401 10:47

رئیس اتاق بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری در نشست با تجار کشور عراق گفت : استان چهارمحال و بختیاری با جمعیتی حدود یک میلیون نفر در جنوب غربی کشور ایران واقع شده و بلحاظ استراتژیک در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور قرار دارد.
استان های خوزستان،کهکیلویه و بویر احمد،لرستان و اصفهان هم مرز با این استان هستند.
وی افزود این استان  بخاطر ارتفاع بالای 2150 متری از سطح دریا ، به بام ایران مشهور است. ظرفیت های فراوان گردشگری مانند چشمه سارها ، آبشارها ، دشت ها و جنگل های بلوط و دو تالاب بین المللی و سرمنشا رودهای مهمی چون زاینده رود و کارون ، این استان را بعنوان یکی از مهمترین مسیرهای هدف گردشگری قرار داده است. 
آیت اله احمدی اضهار کرد: مسیر کریدور شمال به جنوب کشور از این استان عبور می کند و وجود صنایع مادر و صنایع بزرگی چون فولاد ، سیمان، ورق گالوانیزه ، پتروشیمی، نساجی ، موکت ، خوراک دام و طیور و..این استان را در زمره استان های صنعتی نیز قرارداده است.
وجود مزارع و کشتزارهای گندم ،چغندرقند ، جو، سیب زمینی و باغات هلو، بادام و گردو و انگور ، باعث شده استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز بعنوان مرکز تولید محصولات باغی و کشاورزی مهم در کشور تلقی گردد.
او افزود: چهارمحال و بختیاری با کمتر از یک درصد وسعت کشور ،یک میلیون و۵۰۰ هزارتن تولیدات محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که این میزان سهم بالایی در صادرات، تامین امنیت غذایی و تامین مایحتاج روزانه مردم دارد و ۲۵درصد اشتغال استان مربوط به کشاورزی است.  استان چهارمحال و بختیاری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت ، یکی از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی است.
احمدی با اشاره به اینکه روابط دیپلماتیک خوبی که فی مابین دو کشور ایران و عراق برقرار است افزود: علاقه¬مند به ایجاد زمینه های همکاری و ارتباطات چند جانبه و گسترده و دارای ابعاد مختلف در حوزه های گردشگری ، صنعتی و ... می باشیم .این استان 18 شهرک صنعتی و 12 ناحیه صنعتی را با مساحت کل 3500 هکتار در خود جای داده است. محصولات زیادی از این استان به کشورهای عراق، افغانستان،پاکستان، ارمنستان ، هند و.. صادر می شود . حجم صادرات از این استان به کشور عراق طی سال گذشته 41 میلیون دلار بوده است.
وی گفت:  استان چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام در کشور و رتبه نخست تولید ماهیان سردابی قزل آلا و نیز خوراک دام ، طیور و آبزیان را داراست و محصولاتی چون ؛ موکت، فرش، فولاد ، ورق گالوانیزه ،لوازم خانگی، محصولات لبنی، آب معدنی ،کاشی و سرامیک ، شیر خشک صنعتی ، شیر خشک نوزاد و... را دارد.