اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در سال جاری منتشر شد

اقتصادی شنبه 23/Mehr/1401 12:04

سخنگوی وزارت صمت، از انتشار فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در سال 1401 خبر داد.

‌به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از فارس امید قالیباف در گفت‌‌وگو  درباره اعلام فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات، اظهار داشت: اقدامات متعددی در جهت حمایت از تولید داخل اجرا و در دست اجرا است که ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس یکی از این اقدامات است.

وی افزود: در این راستا و با عنایت به شرایط کشور، از سال 1397 براساس تصمیمات متخذه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور ورود اقلام غیرضروری و لوکس شامل 1339 قلم کد تعرفه ممنوع  شد که متعاقب بررسی-های بعدی و لزوم بروزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل‌، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال 1397 به 1392 ردیف تعرفه رسید.

سخنگوی صمت با اشاره به اینکه فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی‌سازی محصول و سایر متغیرها و همچنین شکسته شدن سرفصل‌ها به کد تعرفه‌های دقیق‌تر، هر سال بازنگری می‌شود گفت: در پایان سال 1398 تعداد کالاهای مشمول منع وارادت به 1519 ردیف تعرفه و در سال 1399 به 1539 ردیف، در سال 1400 به 1537 ردیف و در سال جاری نیز به 1552 ردیف تعرفه رسید. 

وی اظهار داشت: ‌از میان اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی می‌توان به پوشاک، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند آلات موسیقی اشاره کرد.

مشاور وزیر صمت افزود ،علاوه بر این ممنوعیت‌های دائم، تعداد 766 ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.

قالیباف با اشاره به اینکه ، از سال ۱۳۹۷ تا کنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه ها، طبق ضوابط در فرآیندها و  سامانه های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه های گمرکی اعمال شده گفت، لیست تعرفه های ممنوعه برای فعالین تجاری کاملا شفاف و مشخص است ولی جهت اطلاع عموم اقدام به انتشار ان نیز کرده ایم.

سخنگوی وزارت صمت گفت ،در کنار این ممنوعیت ها و برای اطمینان از استفاده حداکثری ظرفیت های تولید داخلی، برخی کد تعرفه های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل را نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش کرده ایم.

به گزارش فارس در گروه کالایی 4 در مجموع فهرست 1550 قلم کالا که واردات آن ممنوع است اعلام شد که از جمله این کالاها می‌توان به خیار و خیار ترشی (خیار ریز)، انجیر خشک، گلابی‌ها، زردآلو، کنسانتره اهن، صابون حمام و دستشویی، اسب برای مسابقه، الاغ، سفره ماهی، ماهی نیش دندان و غیره اشاره کرد. 

گروه کالایی چهار مشمول کالاهای لوکس یا دارای تولید مشابه داخل است که براساس مصوبه سران قوا در سال 1397 و براساس اختیاری که به وزیر صمت داده شده ورود آن‌ها به کشور ممنوع است. 

گروه 27 کالایی نیز که شامل 600 کالا است  با تشخیص وزارت صمت در لیست کالاهای ممنوع واردات قرار گرفته است. 

پرندگان زینتی شامل قناری، مرغ عشق و فنچ، سگ و گربه معمولی، چغندر قند، تابلوهای نقاشی، نقاشی‌های سیاه قلم و ... نقاشی بامداد رنگی، کیسه خواب، کفش‌های اسکی و .... از جمله کالاهای گروه 27 کالایی است که واردات آن ممنوع است. 

برای  مشاهده لیست اقلام یاد شده فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات  + را کلیک کنید.