اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ارزش افزوده 4600 میلیارد تومانی با تجارت زباله

اقتصادی دوشنبه 25/Mehr/1401 10:41

نتایج «آمارگیری از کارگاه‌های ارایه‌دهنده‌ خدمات محیط زیستی در سال ١٣٩٨» برای اولین بار توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. هدف کلی این آمارگیری تهیه برخی شاخص‌های مالی کارگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال در فعالیت‌های محیط‎زیستی به‌تفکیک استان است. مهم‌ترین شاخص‌های این آمارگیری عبارتند از ستانده، مصرف واسطه و ارزش افزوده. در این آمارگیری منظور از فعالیت محیط زیستی، فعالیت‌های ذیل کد ٣٨ طبقه‌بندی بین‌المللی فعالیت اقتصادی و شامل گرداوری زباله، انجام عملیات تصفیه و دفع پسماند و بازیافت مواد است.

بر اساس این آمارگیری،در سال ١٣٩٨، سه هزار و ۸۵۵ کارگاه فعال ارایه دهنده‌ی خدمات محیط زیستی شناسایی شده است که ستانده‌ای برابر با  ۴۶ هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال، مصرف واسطه‌ای برابر با ۱۰ هزار و ۳۹ و ارزش افزوده‌ای برابر با ۳۶ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال داشته‌اند.

با توجه به سیاست جدید مرکز آمار ایران، در حرکت به سمت استفاده از داده‌های ثبتی، این مرکز در اجرای آمارگیری نامتناوب «کارگاه‌های ارایه‌دهنده‌ی خدمات محیط زیستی» از داده‌های ثبتی استفاده کرده است. روش گرداوری اطلاعات به این صورت است که ابتدا با توجه به برخی اطلاعات هویتی، کارگاه‌های محیط زیستی شناسایی شدند، سپس با استفاده از اطلاعات مالی موجود متغیرهای ستانده، مصرف واسطه و ارزش افزوده محاسبه‌ شد.