اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آمادگی گمرک برای توسعه کارنه تیر الکترونیک با کشورهای همسایه جهت تسهیل ترانزیت

اقتصادی چهارشنبه 27/Mehr/1401 08:43

رییس کل گمرک ایران در دیدار با امبرتو دپرتو دبیرکل اتحادیه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای از اعلام آمادگی گمرک ایران برای توسعه تیر الکترونیک با کشورهای همسایه در راستای تسهیل ترانزیت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل  از گمرک، «علیرضا مقدسی» با تشریح اقدامات گمرک ایران برای تسهیل و تسریع ترانزیت از مسیر ایران اظهار داشت: پیاده سازی رویه تیر الکترونیک با ترکیه و آذربایجان، استفاده از ظرفیت کریدورهای ترانزیتی در یک سال اخیر و حمل و نقل ترکیبی، توسعه دیپلماسی گمرکی با کشورهای همسایه و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه با روسای گمرک روسیه، ترکمنستان و آذربایجان و امضای سند تفاهم‌نامه تسهیل ترانزیتی سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در تهران و امضای سند اجرای تیر الکترونیک با ازبکستان از جمله این اقدامات است. 

دبیرکل اتحادیه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای نیز در این نشست ضمن تشکر از اقدامات گمرک ایران در جهت توسعه حمل و نقل بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد با همکاری بیش از پیش گمرک، اتاق و ایرو مسیرهای ترانزیتی شمال و جنوب و شرق و غرب فعال‌تر شود و با احیای پروژه جاده ابریشم، ایران نقش خود را به عنوان هاب ترانزیت در منطقه ایفا کند. 

وی افزود: علی‌رغم شیوع گسترده کرونا در دو سال اخیر، ترانزیت از داخل قلمرو جمهوری اسلامی ایران رشد خوبی داشته است و ایران بیشتری مصرف کارنه تیر را در این مدت به خود اختصاص داد.

 بر اساس این گزارش رییس کل گمرک ایران، از پیشنهادهای دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای استقبال کرد و مقرر شد برنامه کاری زمان‌بندی شده همکاری ایرو - اتاق - گمرک تهیه و پس از توافق بر کلیات، پروژه‌های عملیاتی مراحل کاری تهیه گردد.

در این نشست مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل، مدیرکل دفتر ترانزیت، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی گمرک ایران، مدیر کارنه تیر و امور حمل و نقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشاورزی ایران نیز حضور داشتند.