اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

بهره‌وی آب باید افزایش یابد/ افزایش صادرات غیر نفتی از 5.8 میلیون تن به 8.5 میلیون تن

اتاق اهواز سه شنبه 10/Aban/1401 12:39

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: برای حل مشکل آب دو روند مورد توجه است، یکی این که برای پایداری باید نسبت به مصرف آب کشاورزی تجدیدنظر کنیم، دومین روند نیز تمرکز بر بهره‌وری است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، عباس کشاورز امروز در نخستین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: آب ابرچالش کشور است و بعد از آن هم چالش دیگر کشور اشتغال است که اگر قادر شویم که نسبت به این دو چالش تا قبل از اینکه به بحران ورشکستگی تبدیل شوند، اقداماتی را انجام دهیم می‌توانیم به پایداری امیدوار باشیم.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌ما راه‌حل مشکل آب را از سال 1395 در کنفرانسی که پیرامون این موضوع در اتاق بازرگانی برگزار شد، مطرح کردیم و آخرین راه‌حلی که ارائه شد بین اتاق بازرگانی و دولت یعنی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل آب دو روند در آن برنامه مورد توجه قرار گرفت که اولین روند این بود که برای پایداری باید نسبت به مصرف آب بخش کشاورزی تجدیدنظر و بازتخصیص کنیم، دومین روند نیز این بود که باید تمرکز ما به بهره‌وری باشد و با تمام ابزارها و تکنولوژی‌ها و رویه‌های موجود در کشاورزی تلاش کنیم، تا بهره‌وری را افزایش دهیم، زیرا در حال حاضر وضعیت آب نه پاسخگو فعالان حوزه کشاورزی است و نه پاسخگوی سیاسیون برای تأمین غذای مورد نیاز کشور است، لذا پیشنهاد ما در آن زمان به رئیس مجلس وقت آقای لاریجانی ارائه شد.

کشاورز اظهار داشت: ضایعات کشاورزی ما نه در سفره بلکه از مزرعه تا مصرف‌کننده نزدیک به 10 میلیارد مترمکعب است، البته نمی‌شود، گفت که این را می‌توان به صفر رساند، اما 10 میلیارد مترمکعب برای کشور ما که با مسأله بحران آب مواجه هستیم، رقم بسیار بزرگی است.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید برای صادرات محصولات کشاورزی تصمیمات جدیدی گرفت، گفت: البته بعضی از محصولات خاص هستند، مانند زعفران، پسته و خرما که نمی‌توان توقع داشت صادرات آنها را متوقف کرد، ولی در مورد بعضی از کالاهای کشاورزی دیگر و صادرات آن باید تجدیدنظر کرد، البته باید دقت داشت که برنامه ما حذف صادرات نیست.

وی افزود:‌بنابراین ما باید کالاهایی را صادر کنیم که حداقل آب را مصرف می‌کند و در مقابل باید کالاهایی را وارد کنیم که حداکثر آب را مصرف می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌از سال 1393 تا سال 1400 از حدود 5.8 میلیون تن کالای صادراتی به بیش از 8.5 میلیون تن رسیده‌ایم، یعنی میزان صادرات افزایش یافته است اما ارزی که دریافت کرده‌ایم به ازای هر تن صادرات از 1.2 دلار به 0.6 دلار رسیده است، لذا کالای بیشتری صادر اما ارزآوری آن 50 درصد کمتر شده است.

وی اظهار داشت:‌ در مورد آب نیز در سال 93 حدود 5 میلیارد آب صادر کردیم و 7 میلیارد دلار به دست آورده‌ایم، اما در سال 1400 به میزان 5 میلیارد دلار آب صادر کرده‌ایم، اما 5.3 میلیارد دلار پول به دست آورده‌ایم و این بدان معناست که 40 درصد پول کمتری در سال 1400 نسبت به سال 93 از صادرات آب به دست آورده‌ایم.