اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز انتقاد کرد/نگاه سازمان‌های متولی صادرات درآمدی است نه توسعه‌ای

اتاق اهواز چهارشنبه 18/Aban/1401 09:53

 رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: متاسفانه نگاه سازمان های متولی صادرات نگاه درآمدی است و نه نگاه توسعه ای و این مساله مانع توسعه صادرات در کشور شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری در نشست فعالان بخش خصوصی خوزستان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که شامگاه ۱۷ آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در استان هایی که مرز وجود دارد به دلیل عدم مدیریت واحد ساز و کار مناسبی برای توسعه صادرات وجود ندارد.

وی افزود: مدیریت در اختیار یک سازمان قرار داده می شود اما دخالت دیگر سازمان ها باعث می شود تا صادرات با معضل مواجه شود. متاسفانه نگاه سازمان های متولی صادرات نگاه درآمدی است و نه نگاه توسعه ای و این مساله مانع توسعه صادرات در کشور شده است.

عموری گفت: سازمان های مختلف با عناوین متفاوت در مرزها کسب درآمد می کنند و این مساله باعث شده تا قیمت تمام شده کالاهای صادراتی افزایش یابد.

او عنوان کرد: با چنین دیدگاهی در مرزها مشکلات تجاری با کشورهایی از جمله عراق حل نمی شود و این مساله باعث می شود تا نقش ایران در بازارهای چنین کشورهایی روز به روز کمرنگ تر شود.

وی با بیان اینکه در خوزستان نرخ بیکاری بالا است، ادامه داد: علی رغم وجود صنایع مادر در خوزستان اما مالیات این صنایع در پایتخت پرداخت می شود و حساب های بانکی آن ها نیز در داخل خوزستان نیست و حتی کارت های بازرگانی خود را از اتاق بازرگانی تهران دریافت می کنند.

او گفت: باید در بازنگری قانون اتاق های بازرگانی که از سوی مجلس در حال انجام است مصوب شود تا صنایع مادر فعال در خوزستان کارت های بازرگانی خود را از اتاق های بازرگانی خوزستان دریافت کنند. همچنین باید به این شرکت ها تکلیف شود تا حساب های مالی و مالیات های خود را در خوزستان پرداخت کنند.

عموری با اشاره به مشکلات مالی واحدهای تولیدی در خوزستات عنوان کرد: غیرقابل پیش بینی بودن و تغییر قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی است. 

وی ادامه داد: قوانین مشکل ندارند بلکه تفسیر قوانین و رفتار سلیقه ای مدیران است که باعث بروز مشکلاتی برای واحدهای تولیدی می شود. امیدواریم در این زمینه تدابیر مناسبی از سوی مجلس اندیشیده شود تا مشکلات مرتفع شوند.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه در خوزستان در بحث پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها با مشکل مواجه هستیم، گفت: خوزستان همیشه در بحث سپرده گذاری جزو اولین استان های کشور است اما در پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها جزو استانهای آخر کشور هستیم.