اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

در تجارت دنیا چه می‌گذرد؟

اقتصادی سه شنبه 24/Aban/1401 09:36

 در جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت‌جهانی»، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌شده و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی تهیه‌‌‌‌‌‌‌‌شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد واکاوی قرارگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. این گزارش در بخش تحولات جهانی، به مجوز افتتاح حساب روپیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای مشتریان روسی در بانک‌های هند پرداخته است.

مقامات Sberbank اخیرا اعلام کردند که این بانک روسی موفق به دریافت مجوز از بانک‌مرکزی هند به‌‌‌‌‌‌‌‌منظور افتتاح حساب روپیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای مشتریان روسی در هند شده‌است، اگرچه سیستم بانکی هند در واکنش به تهدیدات ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌متحده همکاری با بانک‌های روسی را به‌‌‌‌‌‌‌‌شدت کاهش داده است؛ اما به‌نظر می‌رسد این کشور می‌کوشد روزنه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای روسیه همچنان باز نگاه دارد.


از نگاهی دیگر، اتحادیه اروپا همچنان به‌دنبال محدودسازی بیشتر روسیه است. وزارت امورخارجه بریتانیا اخیرا اعلام کرد که واردات گاز طبیعی مایع(LNG) از روسیه را از اوایل ژانویه متوقف خواهد کرد. این اعلام به‌عنوان بخشی از تلاش هماهنگ کشورهای غربی برای کاهش اتکای انرژی به مسکو و محروم‌کردن اقتصاد روسیه از یک منبع عظیم درآمد با توجه به جنگ علیه اوکراین است.  اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد در نظر دارد بخشی از دارایی‌های توقیف‌شده روسیه را در راستای تامین نیازهای مالی اوکراین صرف کند. اتحادیه اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های طیفی از تجار و شرکت‌های روسی به‌همراه دارایی‌های بانک‌مرکزی روسیه را به‌عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه مسکو توقیف کرد.

 این گزارش در بخش تحولات منطقه‌ای، به تحرکات جدید صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان‌سعودی پرداخته است، ولیعهد عربستان اخیرا از تاسیس ۵ شرکت منطقه‌ای توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور با هدف سرمایه‌گذاری در کشورهای اردن، بحرین، سودان، عراق و عمان خبر داد. تاسیس این شرکت‌ها در چارچوب استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی برای بررسی و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه خاورمیانه و شمال‌آفریقا با هدف ایجاد شراکت‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی استراتژیک بلندمدت برای تحقق درآمدهای پایدار در چارچوب چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز سعودی۲۰۳۰ صورت ‌گرفته‌است.

 در خبری دیگر معاون وزیر اقتصاد امارات در سفر به روسیه اعلام کرد؛ این کشور مشتاق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های روسی با فناوری پیشرفته و همچنین میزبانی از دفاتر نمایندگی آنها است. به‌رغم اینکه امارات از روابط نزدیکی با آمریکا برخوردار است، در انتقاد از روسیه محتاط بوده و برخلاف آمریکا و اتحادیه اروپا، محدودیت‌های شدیدی علیه این کشور اعمال نکرده‌است. شایان‌توجه است که در محیط همسایگی ایران، دو کشور امارات و ترکیه، بیش از سایر کشورها برای بهره‌‌‌‌‌‌‌‌برداری از فرصت‌های ناشی از جنگ اوکراین و انزوای اقتصادی روسیه تلاش کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.  همچنین دور جدید مذاکرات به‌‌‌‌‌‌‌‌منظور انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد میان کره‌جنوبی و شورای همکاری خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌فارس، آغاز مذاکرات مشارکت جامع اقتصادی امارات با کنیا و همکاری گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌تر چین و عربستان در زمینه انرژی از دیگر اخبار مهم منطقه است.

 این گزارش در بخش داده‌های تازه نیز افزایش شدید روابط تجاری چین و روسیه را مورد‌توجه قرار داده است. اداره ملی آمار چین گزارش داد که حجم مبادلات تجاری میان روسیه و چین، به رشد خود ادامه داده و در ۹ ماه نخست سال‌جاری به ۱۳۶‌میلیارد دلار رسیده و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه نسبت به مدت مشابه سال‌قبل، ۵/ ۳۲درصد افزایش یافته‌است. در همین حال وزارت بازرگانی و صنعت هند نیز اعلام کرده که تجارت دوجانبه میان هند و روسیه در فاصله آوریل تا اوت۲۰۲۲، به رکورد ۲/ ۱۸‌میلیارد دلار افزایش یافته‌است. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال‌۲۰۲۲ به ۲/ ۴۳‌میلیارد دلار افزایش یابد. به‌نظر می‌رسد مناقشه اوکراین، تاثیر قابل‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی در تقویت تجارت روسیه با کشورهای متعدد برجای گذاشته است.  همچنین صادرات ۲۲‌میلیارد دلاری خودروی ترکیه و افزایش هزینه تولید در آلمان به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی ناشی از بحران اوکراین از دیگر مواردی است که در گزارش به آن پرداخته شده‌است.