اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اعطای مشوق به کشت کالاهای اساسی

اقتصادی سه شنبه 08/Azar/1401 08:24

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در الگوی کشت به کالاهای اساسی و موردنظر این وزارتخانه مشوق پرداخت می‌شود، گفت: هندوانه مشمول مشوق‌های دولتی نیست و صادرات این محصول نیز مشمول عوارض صادرات آب‌مجازی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت گفت: بر اساس بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میدانی که انجام دادیم هندوانه برخلاف تصور عمومی مصرف آب بالایی ندارد.  وی افزود: براساس این بررسی مصرف آب هندوانه در قطب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هندوانه ۴‌هزار متر‌مکعب در هر هکتار و مصرف کل آب مصرفی هندوانه در کشور نیم‌میلیارد متر‌مکعب است. سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در الگوی کشت تمهیداتی برای کنترل سطح زیرکشت هندوانه درنظر گرفته‌شده‌است و مشوق‌های دولتی به کشت محصولاتی داده می‌شود که الگوی کشت را رعایت کنند.  وی تصریح کرد: کاهش آب‌بها، برق بها و یارانه نهاده‌ها مانند کودهای شیمیایی برای محصولاتی است که در الگوی کشت ابلاغی به استان‌های مختلف قرار دارند.

عباسی گفت: امیدواریم که در بودجه‌ سال‌۱۴۰۲ نیز بودجه ‌موردنیاز برای ارائه مشوق‌های اجرای الگوی کشت در کشور اعطا شود.  وی تصریح کرد: از آنجایی‌که هندوانه از کالاهای اساسی مورد حمایت دولت نیست، یارانه و مشوقی نیز برای تولید آن درنظر گرفته نشده‌است و عملا انگیزه برای کشت این محصول کاهش خواهد یافت و دیگر شاهد تولید بیشتر از نیاز این محصول نخواهیم بود. عباسی گفت: در سیاست‌های صادراتی هندوانه نیز عوارض صادرات آب‌مجازی دریافت می‌شود که این امر نیز از خروج ‌مجازی آب از کشور جلوگیری می‌کند.  سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی به همه استان‌های کشور ابلاغ شده‌است و در قالب برنامه‌ای چهار‌ساله اجرا می‌شود.  وی تصریح کرد: الگوی کشت در کشور ممکن است مشکلات و ایراداتی نیز داشته باشد که این مشکلات به‌تدریج و برای سال‌آینده رفع می‌شود.

همچنین به گزارش «ایرنا» سید‌جواد ساداتی‌نژاد در جلسه قرارگاه تامین‌مالی و سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی که با حضور معاونان، روسای سازمان‌ها و مسوولان ذی‌ربط برگزار شد افزود: تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل بخش کشاورزی در راستای تسهیل صادرات و واردات بخش کشاورزی الزامی است. وزیر جهادکشاورزی به برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وزارت جهادکشاورزی برای تامین کانتینرهای یخچال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار موردنیاز صادرکنندگان محصولات کشاورزی اشاره کرد.  ساداتی‌نژاد تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی تمام امکانات خود برای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی را به‌کار خواهد گرفت، زیرا ایران ظرفیت تبدیل‌شدن به پایانه صادرات محصولات منطقه را دارد.  پارک لجستیک؛ به‌طور عمومی پارک‌های لجستیکی شامل فضای انبار و خدمات، حمل‌ونقل و خدمات توزیع کارآمد است. این پارک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مقیاس وسیعی توسط سازمان‌ها راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی می‌شوند که به نوبه خود شامل انبارهایی هستند که توسط چندین اپراتور انبار مختلف اداره می‌شوند و خدمات متنوعی را به‌ هزاران مشتری ارائه می‌دهند.


توقف صادرات گوجه‌فرنگی و پیاز
به گزارش «ایلنا» صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به افزایش صادرات میوه و مواد غذایی به قطر همزمان با بر‌گزاری جام‌جهانی فوتبال در این کشور، گفت: روزانه بیش از ۲۵۰‌تن محصول به قطر از طریق راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هوایی و دریایی صادر می‌شود؛ امیدواریم که یک ماه جام‌جهانی بازار مصرفی خوبی برای محصولات داخلی ایران باشد.  نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بازار قطر برای ایران را صددرصد بازار مقطعی دانست و افزود: حقیقت این است که جمعیت کشور قطر حدود ۳‌میلیون نفر است و ما به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت سنتی این بازار را در اختیار داشتیم و افزایش صادرات به قطر محصول افزایش جمعیت این کشور در دوره یک ماه جام‌جهانی فوتبال است، جمعیت قطر در یک ماه بر‌گزاری جام‌جهانی به ۶‌میلیون نفر رسیده است.