اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

وضعیت درخواست‌های الکترونیکی مجوز کسب‌وکار در وزارت نیرو

اقتصادی دوشنبه 28/Azar/1401 09:32

اخذ مجوز کسب‌وکار جدی‌‌‌ترین مانع بر سر راه کارآفرینان محسوب می‌شود و تسهیل‌‌‌بخشی در فرآیند صدور این مجوز‌‌‌ها می‌‌‌تواند راه‌گشا باشد. در این زمینه، از ابتدای سال‌جاری تا ۲۶آذرماه بیش از ۲هزار درخواست الکترونیکی صدور مجوز کسب‌وکار در وزارت نیرو به ثبت رسید که با کسب رتبه سوم این وزارتخانه در میان ۲۲دستگاه پایش‌شده همراه شد.
به گزارش «پاون»، هموار کردن مسیر فعالیت برای کسب‌وکارها می‌‌‌تواند از مولفه‌‌‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار آید؛ چراکه با تحقق این مهم رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود. به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران، مهم‌ترین مانع رشد فضای کسب‌وکار، بوروکراسی حاکم بر فضای کسب‌وکار و صدور مجوز‌‌‌های مربوط به آن است و با وجود مسیر پرپیچ و خم فرآیند‌‌‌های اداری این نتیجه حاصل می‌شود که نقدینگی موجود در جامعه به جای اینکه برای تولید و اشتغال‌زایی کشور صرف شود، از بازار‌‌‌های دیگر سر درآورد.

قانون‌گذاران از سال ۱۳۸۶ با تصویب ماده ۷ سیاست‌‌‌های اجرایی اصل ۴۴، تلاش خود را برای حل این مساله آغاز کرده‌‌‌اند. در بین صنایع مختلف، صنایع آب و برق پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب‌وکار دارند و با هموار کردن مسیر برای کارآفرینان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و نیز فراهم‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های لازم، می‌‌‌توان امیدوار از ظرفیت این بخش برای اشتغال‌‌‌آفرینی در کشور و رونق اقتصادی بهره برد. در این بین یکی از مباحث مهم موضوع صدور مجوزهای کسب‌وکار است که این امر در پیچ‌‌‌وخم بوروکراسی اداری کشور به بیراهه می‌‌‌رفت و در نهایت در دل هزاران ایده برای راه‌‌‌اندازی کسب‌وکار گم می‌‌‌شد.

آنچه حائز اهمیت بوده، این است که رشته مهندسی برق جزو اولین انتخاب داوطلبان کنکور بوده و بر همین اساس می‌‌‌توان گفت استعدادهای برتر ایران این رشته را برای ادامه تحصیل برگزیده‌اند. دانش بالای فارغ‌التحصیلان برق باعث شد تا این رشته در صدر فرار مغزهای ایران نیز قرار گیرد و عدم‌اشتغال مناسب در ایران آنها را روانه کشورهای دیگری کند. با چنین تفاسیری موضوع تسهیل‌‌‌گری در صدور مجوزهای کسب‌وکار در صنایع آب و برق از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار بوده و خوشبختانه این مهم با ایجاد و راه‌‌‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و اهتمام ویژه وزارت نیرو برای حضور فعال و پاسخگویی مستمر در این درگاه، مسیری هموار را آغاز کرده است.

براساس ماده۷ قانون اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی، «هیات مقررات‌‌‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار»، به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی موظف است شرایط، مراحل و هزینه‌‌‌های صدور مجوزهای کسب‌وکار را شفاف و سهل کند تا هر شهروند بتواند در این سایت به‌راحتی از شرایط و مراحل دریافت مجوز کسب‌وکار مورد نظر خود مطلع شود و در صورت درخواست، از درگاه تخصصی، مجوز مورد نظر خود را به سهولت و در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن، دریافت کند.

تجمیع همه مجوز‌‌‌ها در درگاه ملی مجوز‌‌‌ها سبب خواهد شد تا پاسخگویی‌‌‌ها تنها از طرف یک‌نهاد باشد که این امر به تولیدکنندگان و فعالان کسب‌وکار کمک زیادی خواهد کرد. شفاف‌سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب‌وکارها؛ معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب‌وکار؛ تسهیل شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب‌وکارها؛ ثبت‌نام متقاضیان دریافت مجوز و راهنمایی و هدایت آنها به درگاه تخصصی صادرکننده مجوز و نیز پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام‌شده و پیگیری قضایی درصورت عدم‌صدور مجوز بدون دلیل موجه از جمله کارکردهای اصلی درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار است.


بر اساس این گزارش، تا صبح ۲۷آذرماه سال‌جاری تعداد کل درخواست‌‌‌های در دست بررسی درگاه ملی صدور مجوز ۱۳۹‌هزار و ۸۵۸مورد و تعداد مجوزهای صادره ۱۶۱‌هزار و ۹۴۷مورد بوده است. متقاضیان برای ثبت درخواست خود در حوزه آب و برق با ورود به درگاه ملی صدور مجوز کسب‌وکار به آدرس mojavez.ir و کلیک روی آیکن درختواره کسب‌وکار و در ادامه ورود به بخش صنعت و معدن و تاسیسات و زیرساخت‌‌‌ها می‌‌‌توانند درخواست‌‌‌های خود را در حوزه صدور مجوز کسب‌وکار در حوزه آب و انرژی ثبت کنند.

هم اکنون تعداد ۱۹مجوز در درگاه وزارت نیرو وجود دارد که ۱۰مجوز مربوط به معاونت برق و انرژی می‌شود که شامل پروانه صادرات و واردات برق، پروانه خرده‌فروشی برق، مجوز توزیع برق، پروانه بهره‌‌‌برداری برای نیروگاه‌‌‌های متصل به شبکه پایین‌‌‌تر از ۶۳کیلووات (مولدهای ‌کوچک‌مقیاس)، پروانه احداث نیروگاه برق، پروانه بهره‌‌‌برداری (برای تولید برق نیروگاه‌های بزرگ)، پروانه احداث مولدهای ‌کوچک‌مقیاس، پروانه صلاحیت بهره‌‌‌برداری و نگهداری از نیروگاه O&M، پروانه مرکز توسعه مولدهای کوچک‌مقیاس و پروانه انتقال نیروی برق است. در این خصوص، سه مجوز مربوط به سازمان انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر و بهره‌‌‌وری انرژی برق (ساتبا) شامل احداث نیروگاه و صادرات برق تجدید‌پذیر و پاک، بهره‌‌‌برداری نیروگاه تجدید‌پذیر و پاک و احداث نیروگاه تجدید‌پذیر و پاک می‌شود.

چهار مجوز برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نظر گرفته شده است که مربوط به گواهی صلاحیت شرکت بهره‌‌‌برداری و نگهداری از تاسیسات آب، بهره‌‌‌برداری تاسیسات تولید، انتقال، تصفیه، توزیع، فروش، جمع‌‌‌آوری و استفاده مجدد از آب، فاضلاب و پساب، گواهی صلاحیت شرکت بهره‌‌‌برداری و نگهداری از تاسیسات فاضلاب و احداث تاسیسات تولید، انتقال، تصفیه، توزیع، فروش، جمع‌‌‌آوری و استفاده مجدد از آب، فاضلاب و پساب است. در همین راستا دو مجوز شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران با زیرمجموعه پروانه صلاحیت حفاری چاه و پروانه صلاحیت نظارت بر حفاری چاه در نظر گرفته شد.


به دنبال فعالیت جدی، موثر و مستمر وزارت نیرو در حوزه صدور مجوزهای کسب‌وکار، این وزارتخانه در میان ۲۲ دستگاه پایش‌شده رتبه۳ دستگاه‌‌‌های موفق در صدور مجوز را در درگاه ملی صدور مجوز کسب‌وکار به خود اختصاص داده است. براساس آخرین وضعیت منتشرشده از صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌‌‌های کسب‌وکار، از ابتدای امسال تا تاریخ ۲۶ آذر سال‌جاری، ۲۲۵۲درخواست مجوز به وزارت نیرو ارسال و از این تعداد برای ۱۸۲مورد مجوز صادر شده است. از میان ۲۲۵۲درخواست ثبت‌شده در وزارت نیرو، ۸۱۱مورد مربوط به سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی برق، ۲۶مورد مربوط به شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران، ۶۵۰مورد مربوط به شرکت مادرتخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و ۷۶۵مورد درخواست مربوط به معاونت برق و انرژی می‌شود.

طبق گزارش ارسالی از درگاه ملی صدور مجوز، تعداد ۱۹۱۷مورد از درخواست‌‌‌ها قابل تایید نبوده و رد شده و ۴۲مورد انصراف متقاضی به ثبت رسیده است. از بین ۲۲۵۲درخواست ثبت‌شده ۱۱۱درخواست در حال بررسی بوده و تعداد ۱۲در صف صدور قرار دارند و مابقی معادل ۹۹مورد با تاخیر در فرآیند تعیین‌تکلیف روبه‌رو شده‌‌‌اند. آمار مربوط به تعیین‌تکلیف درخواست‌‌‌ها، تنها شاخص و معیار ارزیابی رتبه‌‌‌بندی دستگاه‌‌‌هاست؛ در چنین شرایطی درخواست‌‌‌های تعیین‌تکلیف‌نشده باید در بازه‌‌‌های زمانی ۲۴ساعته، ۱۰روزه و تاریخ صدور مجوز مندرج در شناسنامه مجوز تایید یا رد شوند.